Pluxee, voorheen Sodexo Benefits & Rewards Services, opent een wereld vol mogelijkheden. Voor de werkgevers die social vouchers zoals maaltijd-, cultuur- en ecocheques aanbieden. Voor de werknemers die ze ontvangen. En voor de handelszaken die ze aanvaarden.

Op het vlak van werknemersvoordelen – waarvoor Pluxee dé toonaangevende partner is – beweegt er heel wat. Pluxee biedt een antwoord op uitdagingen van alle betrokken partijen, en speelt in op trends. Van welzijn tot duurzaamheid, en van medewerkersbetrokkenheid tot een versterking van de lokale economie. CEO Sven Marinus, country director van Pluxee in België en Luxemburg, duidt enkele tendensen en hoe Pluxee daarmee omspringt.

Welzijn en loyaliteit

Een van de drijfveren voor de rebranding is om bedrijven beter te ondersteunen bij de uitdagingen die ze het hoofd moeten bieden. Denk aan talent aantrekken en houden in een krappe arbeidsmarkt. Hoe je dat doet? Door van welbevinden een speerpunt te maken. “In België blijft het (middel) lange ziekteverzuim toenemen”, vertelt Sven. “Er woedt een heuse burn-outpandemie. Werkgevers hebben er alle belang bij om in te zetten op welzijn, en om te investeren in de betrokkenheid van hun medewerkers. Extralegale voordelen komen hierbij goed van pas. Ze garanderen een competitief salarispakket, en verhogen tegelijk de motivatie en tevredenheid. Daarmee kun je echt het verschil maken, op een nog fiscaal interessante manier ook.”

De werknemersvoordelen van Pluxee zijn bovendien ontzettend veelzijdig. Naast de bijzonder populaire maaltijdcheques (Pluxee Lunch), kun je werknemers belonen met voordelen die een positieve invloed hebben op welzijn. Zoals Pluxee Cadeau waarmee werknemers zichzelf in de watten leggen. Of Pluxee Sport & Culture die toegang biedt tot meer dan 6.000 sport- en vrijetijdsactiviteiten. “De veelzijdigheid van ons aanbod speelt in op de vraag naar een ‘gepersonaliseerd’ loonpakket”, aldus Sven. “Medewerkers kunnen dat deels zelf samenstellen op maat van hun noden, interesses, gezinssamenstelling, noem maar op. Die keuzevrijheid wordt ontzettend gewaardeerd.”

Duurzaamheid en lokale handel

Naast welzijn is ook duurzaamheid een prioriteit. Van bewust omspringen met energie en je ecologische voetafdruk beperken, tot de lokale economie ondersteunen – Pluxee draagt er meer dan zijn steentje aan bij. “Er zijn maar liefst 45.000 Belgische handelaars aangesloten bij Pluxee”, zegt Sven. “Een bewuste keuze om de lokale economie te versterken. Aangesloten handelaars trekken nieuwe klanten aan en draaien meer omzet. Die omzet wordt bovendien verhoogd door het hefboomeffect: consumenten geven immers meer uit dan de waarde op die cheques.”

Volgens de studie van Roland Berger in opdracht van VIA hebben maaltijdcheques een reële impact op de Belgische economie, met een multiplicatoreffect van 1,8. Dit betekent dat 1 euro uitgegeven met maaltijdcheques, gelijk staat aan een injectie van 1,8 euro in de Belgische economie. 

Lokaal kopen – of dat nu in een fysieke winkel is of online – geeft de Belgische economie een forse duw in de rug. Je vermijdt dat geld wegvloeit naar het buitenland, en krijgt doorgaans meer kwaliteit, meer advies, meer service. Het is een duurzaam economisch model waarbij retailers, kopers en de samenleving in haar geheel aan het langste eind trekken. Sven: “We gaan actief op zoek naar handelaars die verantwoord werken en een positieve impact hebben op de maatschappij. Samen met hen willen wij de stimulator zijn van een duurzame verandering.”

Koopkracht en digitalisering 

Next: koopkracht. De inflatie in België is torenhoog. Simpel gesteld kunnen we met hetzelfde geld minder kopen omdat alles fors duurder wordt. Ook daar wil Pluxee iets aan doen. “Zeker nu de koopkracht onder druk staat, zijn onze koopkrachtversterkende diensten essentieel. We zijn dan ook blij met het initiatief van de federale overheid om een koopkrachtpremie* tot maximaal 750 euro uit te keren in de vorm van consumptiecheques. De premies genereren miljoenen euro’s extra koopkracht die de Belgische economie ten goede komt want ze moeten worden besteed in het netwerk van maaltijd- en ecocheques.”

Een andere trend waarin Pluxee volop meegaat: digitalisering. Pluxee is een toekomstgericht en uitgesproken digitaal merk. Zo krijgen werknemers toegang tot alle diensten via één centraal digitaal platform – snel, transparant, eenvoudig en gebruiksvriendelijk. Hetzelfde geldt voor de bedrijven die klant zijn bij Pluxee. Ook zij hebben toegang tot een efficiënt en intuïtief digitaal ecosysteem.

“Pluxee investeert 10 procent van haar omzet in digitale innovaties”, licht Sven toe. “De middelen gaan enerzijds naar investeringen 'achter de schermen' die de veiligheid en privacy van gebruikers garanderen. Anderzijds zijn er ook zichtbare investeringen voor handelaars, zoals een betere 'store locator'.”

Handelaars moeten zich geen zorgen maken over de vernieuwing: als ze nu Sodexo-betalingen aanvaarden, dan aanvaarden ze vanzelf ook Pluxee-betalingen. In een eerste fase zal er naast de Sodexo-sticker ook een Pluxee-sticker kleven bij de betalingsmogelijkheden; op termijn verdwijnt dan de Sodexo-sticker uit beeld.

Sven: “Met Pluxee geven we de sector van werknemersvoordelen en medewerkersbetrokkenheid een extra impuls. Onze ultieme missie is om klanten, werknemers en handelaars meer te geven van wat er écht toe doet. Een positieve boodschap die onze nieuwe naam perfect uitdraagt.”

*De toekenning van de koopkrachtpremie wordt afgesproken via een cao op sector- of ondernemingsniveau, of via een bijlage aan de arbeidsovereenkomst van de werknemer.

Het waarom van Pluxee in een notendop

De nieuwe merkidentiteit van Pluxee is meer dan een oppervlakkige make-over. Ze ondersteunt een autonome strategie, met eigen bestuur en eigen middelen om ambitieuze plannen uit te rollen.

Inhoudelijk bouwt Pluxee verder op de historische activiteiten rond werknemersvoordelen. Die wil Pluxee, vooral bij kmo's, nog sneller laten groeien. Daarnaast breidt het aanbod uit, met onder andere meer focus op welzijn en mobiliteit. 

Contact

Meer info over de aanvaarding van Pluxee in jouw handelszaak: shop@sodexo.be of +32 2 547 55 88

Meer info over het toekennen van Pluxee-voordelen aan jouw werknemers: sales@sodexo.be of +32 2 547 55 05.