Partner content Maaltijd- en ecocheques als hefboom voor koopkracht en duurzame transitie
Pluxee
In het debat rond de extralegale voordelen klinkt de roep om vereenvoudiging steeds luider. De waarde van maaltijdcheques stijgt naar 12 euro – een noodzakelijke correctie op jarenlange inflatie. Tegelijk groeit de druk om ook ecocheques te vereenvoudigen. “Maar vereenvoudiging mag geen synoniem worden voor afbraak”, zegt Ben Broeckx, managing director van Pluxee. “Hervormingen moeten doordacht zijn, gebaseerd op data en grondige impactanalyses.”
Van 8 naar 12 euro: geen luxe, maar een noodzakelijke correctie
“Voor heel veel handelaars zijn maaltijdcheques geen detail, maar een essentieel onderdeel van hun omzet”, legt Broeckx uit. “Voor één op de drie handelaars vertegenwoordigen maaltijdcheques zowat 10% van de omzet.”
In het nieuwe regeerakkoord staat het engagement om de waarde van de maaltijdcheques naar 10 euro en uiteindelijk 12 euro te verhogen. Hoognodig, als je weet dat de waarde van de maaltijdcheque sinds 2016 onveranderd op 8 euro bleef. Over diezelfde periode zijn de voedselprijzen met meer dan 39% gestegen.
“Uiteraard juichen we die maatregel toe, maar we moeten eerlijk zijn: die 12 euro is geen groot cadeau, het is een broodnodige correctie op jarenlange inflatie”, aldus Broeckx. “Pluxee is marktleider en specialist in dit domein. Uit een onderzoek onder onze gebruikers blijkt dat ze bijna unaniem vinden dat deze verhoging dringend noodzakelijk is.”
Volgens een studie van Roland Berger zou de verhoging leiden tot een aanzienlijke koopkrachtstijging bij de gebruikers.
“Om dat in parameters om te zetten die de regering allicht graag hoort: dat betekent een extra omzet van 220 miljoen euro in de Belgische voedings- en horecasector, en bijna 10.000 extra jobs. De overheidsinkomsten zouden met 47% stijgen – bijna 700 miljoen euro – dankzij het multiplicatoreffect van lokaal bestede cheques”, argumenteert Broeckx.
Hoewel Pluxee de roep om vereenvoudiging van het chequesysteem begrijpt, waarschuwt de marktleider voor het juridisch risico in het uitbreiden van het bestedingsdoel van maaltijdcheques naar niet-voedingsproducten. De huidige vrijstelling van sociale zekerheidsbijdragen is immers gekoppeld aan een strikt gebruik: maaltijdcheques mogen uitsluitend worden besteed aan voeding. Zodra die voorwaarde wordt losgelaten, dreigt herkwalificatie als loon
Die herkwalificatie zou verregaande gevolgen hebben. Het voordeel zou dan onderworpen worden aan gewone sociale bijdragen, wat leidt tot een hogere loonkost voor werkgevers en een lager nettovoordeel voor werknemers. Daarmee zou het hele systeem zijn efficiëntie verliezen. Zowel het Grondwettelijk Hof als de Raad van State hebben eerder al gewaarschuwd voor deze juridische valkuil.
Bovendien zorgt een vermenging van bestedingsdoeleinden – voeding versus niet-voedingsproducten – voor verwarring tussen verschillende chequesystemen. Dat maakt het niet alleen moeilijker om de juridische afbakening te behouden, maar bemoeilijkt ook de controle en handhaving door inspectiediensten. De grens tussen wat wel en niet toegelaten is, vervaagt, en dat ondermijnt het vertrouwen in het systeem.
Ecocheques: duurzaam, doelgericht en economisch relevant
Ook ecocheques zijn een belangrijke schakel, zowel in het verloningspakket, als in de transitie naar een duurzame economie. Ecocheques zijn goed voor een jaarlijkse besteding van 250 miljoen euro bij Belgische handelaars die duurzame producten aanbieden. Voor duurzame speciaalzaken kunnen ze tot 40% van de omzet vertegenwoordigen.
Opnieuw & Co
Een opvallend voorbeeld van hoe ecocheques kunnen bijdragen aan duurzame consumptie is het verhaal van Opnieuw & Co. Deze sociale onderneming, die meerdere tweedehandswinkels uitbaat in de provincie Antwerpen, heeft een indrukwekkende groei doorgemaakt sinds ze ecocheques aanvaarden. “Sinds 2017 zagen we het aantal ecochequebestedingen stijgen van 100 naar 1.000 per maand”, aldus Frank De Leeuw, financieel directeur van Opnieuw & Co. “Dat is een vertienvoudiging in minder dan tien jaar!”
Deze groei is niet alleen te danken aan het aanvaarden van ecocheques in de fysieke winkels: ook online kan je met ecocheques betalen. Vandaag maken ecocheques 4% uit van de totale maandelijkse omzet van Opnieuw & Co. Een mooi groeipotentieel dat bewijst: dit betaalmiddel aanbieden, zowel in de winkel als online, is een echte kans. “Het totaalbedrag dat in ecocheques werd besteed, steeg fors: van 1.000 naar maar liefst 17.000 euro per maand in 2024”, voegt De Leeuw toe.
“Ecocheques zijn geen luxeproduct”, benadrukt Broeckx. “Ze zijn een gerichte stimulans voor duurzame consumptie én een economische motor voor lokale handelaars.” Hun ecologische impact is bovendien niet te onderschatten: jaarlijks vermijden ze 350.000 ton CO₂-uitstoot – het equivalent van 75.000 auto’s minder op de weg. Zonder ecocheques zouden veel aankopen, zoals energiezuinige toestellen, simpelweg niet gebeuren. 43% van de consumenten stelt duurzame aankopen uit zonder ecocheques; bij lagere inkomensgroepen loopt dat op tot 53%.
“Vooral kwetsbare groepen worden hierdoor getroffen”, waarschuwt Broeckx. “Zij kiezen dan noodgedwongen voor de goedkoopste oplossing, maar betalen op termijn meer door hogere energiekosten. Ecocheques maken het verschil tussen een duurzame keuze en een dure vergissing.”
Pluxee pleit dus niet tegen hervormingen, maar voor een doordachte aanpak. “We moeten vermijden dat goedbedoelde vereenvoudigingen leiden tot onbedoelde schade aan handel, duurzaamheid of koopkracht”, zegt Ben Broeckx. “Een grondige impactanalyse is essentieel. Alleen zo kunnen we het ecosysteem rond koopkracht, duurzaamheid en lokale besteding beschermen én versterken.”
Pluxee roept beleidsmakers op om niet te kiezen voor de schijn van eenvoud, maar voor de kracht van doordacht beleid. Alleen zo kunnen we ervoor zorgen dat sociale cheques ook in de toekomst hun rol blijven spelen als hefboom voor een veerkrachtige economie, een duurzame samenleving en een rechtvaardige arbeidsmarkt.
Pluxee
Ecocheques
-
Ongeveer 2,3 miljoen Belgen ontvangen jaarlijks ecocheques.
-
250 miljoen euro wordt via ecocheques uitgegeven bij Belgische handelaars.
-
Voor 50% van duurzame retailers hebben ecocheques een directe positieve impact op de omzet.
-
Bij duurzame speciaalzaken en circulaire winkels kan dit oplopen tot 40% van de omzet.
-
Meer dan 4 op 10 consumenten stelt duurzame aankopen uit zonder ecocheques, bij lagere inkomensgroepen is dit meer dan de helft.
Maaltijdcheques
-
Sinds 2016 ligt de waarde van de maaltijdcheque vast op 8 euro.
-
De voedselprijzen stegen in diezelfde periode met 39%.
-
91% van de gebruikers zegt dat een stijging van de waarde van 8 naar 12 euro dringend noodzakelijk is.
-
73% noemt ze essentieel voor hun maandbudget.
-
Zonder maaltijdcheques zou 28% van financieel kwetsbare consumenten meer over de grens gaan winkelen.
-
De verhoging naar 12 euro zou een koopkrachtstijging van 41% betekenen.