Door de Amerikaanse ban op Huawei verloor de Chinese smartphoneproducent een kwart van zijn marktaandeel in ons land. Dat blijk uit gegevens van marktonderzoeksbureau GfK waarover De Tijd bericht.

Huawei krijgt klappen in ons land en een verrassing mag dat niet heten. In mei kwamen de eerste berichten dat Google de nieuwe toestellen van Huawei geen toegang meer zou geven tot onder meer Google Maps en Android. Op 15 mei kondigde Donald Trump aan dat Huawei geen deel zou uitmaken van de Amerikaanse markt en technologie. De Amerikaanse overheid plaatste Huawei daarop op een lijst met organisaties en bedrijven die uitgesloten worden van de Amerikaanse markt. Vier dagen later trok Google de licentie van Huawei voor Google Android in. Consumentenorganisatie Test-Aankoop raadde de Belgische klanten aan de aankoop van een Huawei-smartphone op zijn minst even uit te stellen, tot er meer helderheid in de zaak kwam.

De gevolgen bleven niet uit: voor de ban was Huawei goed voor zowat 20 procent van de verkochte smartphones in ons land, na de ban zakte dat weg naar 15 procent, ofwel een kwart minder, zo blijkt uit gegevens van GfK. Exacte percentages geeft het marktonderzoeksbureau niet, absolute verkoopcijfers ook niet. Toch is duidelijk dat de Belgische consumenten de keuze maken voor het besturingssysteem Android en andere applicaties van Google en dus niet voor toestellen van Huawei. De Amerikaanse ban speelde Huawei vooral parten in de tweede helft van mei, in juni en juli temperde de impact. De situatie is nu gestabiliseerd.

Tegelijk blijkt dat Huawei zijn marktaandeel in China zelf met ruim een derde zag toenemen, meldt The Wall Street Journal. Analisten zien in die stijging een patriottische beweging. Verscheidene Chinese bedrijven beloven hun werknemers een bonus als ze overschakelen van een iPhone naar een Huawei. Voor de gemiddelde Chinees speelt een eventueel wegvallen van de toegang tot Google-apps niet zo. China blokkeert de belangrijkste Google-diensten, zoals de zoekmotor.