Doordat we onze aankopen steeds meer digitaal betalen, doen ook nieuwe gewoonten hun intrede. Sinds enkele maanden ligt het aantal contactloze betalingen hoger dan de betalingen met een kaart via een terminal. Ook het betalen per telefoon zit in de lift, maar die doorbraak verloopt iets trager.

De onstuimige groei van het digitaal betalen valt niet enkel te verklaren door de online verkoop. De gezondheidscrisis heeft digitaal betalen in de hand gewerkt, en het aantal terminals blijft toenemen, net als het aantal verschillende betaalwijzen. Contante betalingen komen steeds minder voor. De supermarkten vermelden regelmatig een percentage van ongeveer 10% betalingen in cash, tegenover 90% digitale betalingen, via kaart of telefoon. “Sinds 2020 stellen wij inderdaad een sterke afname van de contante betalingen vast, en die daling was heel uitgesproken tijdens de coronaperiode”, zo melden ze bij Carrefour. “Sindsdien hebben we nooit meer het aandeel contante transacties van voor de gezondheidscrisis bereikt.” In 2021 kende het aantal cashbetalingen wel een lichte stijging in vergelijking met 2020. Dat bevestigen ze bijvoorbeeld ook bij Aldi, dat die kleine toename verklaart “door de sterke daling in het jaar 2020, als gevolg van de lockdown”. Uit een recent onderzoek van Febelfin bleek dat “6% van de Belgen nooit contant geld op zak heeft en 42% niet meer dan twintig euro.” Die tanende belangstelling voor cash blijkt ook duidelijk in de cijfers: zo wijst Bancontact Payconiq erop dat het aantal opnames van contant geld tussen 2019 en 2021 met 31% is gedaald. Al haalden de Belgen in 2021 weer iets meer geld af dan in 2020: een stijging met 5% tussen 2020 en 2021, als gevolg van het einde van de lockdown. Maar in 2021 verrichtten de Belgen ook 1,9 miljard betalingen met de Bancontact-kaart, de app Payconiq by Bancontact en bankapplicaties die betalingen met Bancontact of Payconiq mogelijk maken. Met een groei van 16% ten opzichte van 2020 is dat een historisch record.