De coronacrisis zorgt volgens Unilever voor een verschuiving in het consumptiegedrag van de consument. Zo ziet het bedrijf de verkoop van hygiëne producten en voeding voor thuisverbruik flink toenemen, terwijl de ijsverkoop buitenshuis een flinke deuk krijgt. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het bedrijf bekend maakte.

Dat de impact van het coronavirus zich duidelijk laat voelen bij bedrijven, kan ook Unilever bevestigen, dat zijn resultaten voor het eerste kwartaal dit jaar bekendmaakte. Over het algemeen bleef de omzet van Unilever in het eerste kwartaal van dit jaar stabiel op 12,4 miljard euro, ofwel een minieme stijging van 0,2%. Een resultaat dat een pak lager uitviel dan de 12,77 miljard euro die analisten voorspelden. Als we daarentegen dieper ingaan op de verschillende productcategorieën, merkt Unilever een duidelijke verschuiving in het consumptiegedrag van de consument op door het coronavirus.  “De meest lockdowns zorgden voor een sluiting van onze out-of-home kanalen, wat leidde tot een kleinere buitenshuisconsumptie van ijsjes. Het hamstergedrag van mensen wat betreft hygiënische producten en voeding voor thuisgebruik zorgde dan weer voor een groei in het volume op sommige markten”, aldus Alan Jope, CEO van Unilever.

Concreet steeg de verkoop van huishoudproducten met 1%  tot 2,7 miljard euro. Die stijging was vooral te danken aan consumenten die volop schoonmaakproducten begonnen te hamsteren.  Als we daarentegen kijken naar de voeding, tekent er zich een daling op van -2,1% tot 4,4 miljard euro.  Daarbij was het vooral de buitenshuis verkoop van ijs die ineenzakte als gevolg van de coronacrisis en dat in belangrijke markten als Europa, Turkije en Latijns-Amerika. Wat de verkoop voor thuisgebruik betreft, was er daarentegen beter nieuws onder meer dankzij het grote hamstergedrag van klanten. Zo was er een lichte groei bij Knorr en Hellmann’s. De verkoop van hygiëne producten en voeding voor thuisgebruik wisten met andere woorden de slechte resultaten van de buitenshuis verkoop te compenseren.

Verder kende de beauty & personal care afdeling een lichte stijging van 1,8% en klokte zo af op een omzet van 5,3 miljard euro. Opvallend: shampoos gingen daarentegen achteruit omdat mensen hun haar minder snel wassen door de lockdown.

Wat de prognoses voor 2020 betreft: een omzetgroei van 3% en betere marges, heeft Unilever besloten om deze weer in te trekken. “We zullen ons tijdens deze crisis blijven aanpassen. Maar de onbekende ernst en duur van deze pandemie, alsook de lockdownmaatregelen die in elk land van toepassing zijn, zorgt ervoor dat we de impact op onze markten en ons bedrijf niet met zekerheid kunnen inschatten”, verklaart Alan Jope. Al benadrukt de topman wel dat hij erin gelooft dat Unilever zich door deze crisis zal heenslaan.