Partner content Mondelēz International stuwt snackcategorie vooruit met innovatie en slimme partnerships
Emy Elleboog
Exclusief
Emy Elleboog
Mondelēz International zet de toon in een snel evoluerende snackmarkt. Met een strategisch groeiplan richting 2030, kiest het bedrijf resoluut voor innovatie, samenwerking en impactvolle merkactivaties. Het resultaat? Meetbare categoriegroei en een versterkte positie voor zowel Mondelēz als zijn retailpartners.
Als wereldspeler in snacking laat Mondelēz niets aan het toeval over. “We hebben een helder plan om onze groei te versnellen,” zegt Geraldine Cols, Country Lead België. “Samenwerking met retailers via gezamenlijke groeiplannen is daarbij cruciaal. We investeren continu in onze merken én in de relatie met onze partners.”
Die aanpak werpt vruchten af. Een sprekend voorbeeld is de exclusieve lancering van Côte d’Or Biscoff bij Delhaize in mei 2025. Twee Belgische iconen bundelden hun krachten in een strategische samenwerking die de chocoladecategorie een stevige impuls gaf. Binnen drie dagen plaatste het Mondelēz-fieldteam 450 totems in alle Delhaize-winkels—een indrukwekkende logistieke prestatie. Het product trok dus niet alleen bestaande klanten aan, maar activeerde ook nieuw koopgedrag.
De nationale uitrol van Côte d’Or Biscoff volgde eind september, ondersteund door een brede mediacampagne. “Deze samenwerking toont hoe lokale merken samen kunnen groeien en de categorie versterken,” aldus Cols.
Wij geloven dat duurzame groei alleen mogelijk is als we samen waarde creëren voor de consument en voor de categorie.
Maar Mondelēz beperkt zich niet tot chocolade. Ook in andere segmenten bewijst het bedrijf dat innovatie en slimme activaties de markt in beweging brengen. Zo leidde de ‘Delicious Days’-promotie tot een stijging van 11% in de betrokken categorie. De Oreo Minecraft-campagne, een 360°-activatie van januari tot mei, zorgde voor een groei van 4% in zoete koekjes. “Creatieve campagnes versterken niet alleen het merk, ze stimuleren ook de verkoop,” zegt Marcin Dobrock, Managing Director Mondelēz Benelux.
De ‘Back to School’-actie zette opnieuw sterke resultaten. Daarmee onderstreept Mondelēz dat categoriegroei geen toeval is, maar het gevolg van een doordachte strategie waarin data, innovatie en samenwerking centraal staan.
Met het vizier op 2030 blijft Mondelēz International gericht investeren in drie pijlers: sterke merken, getalenteerde mensen en duurzame partnerschappen. Die langetermijnvisie vertaalt zich in concrete acties op de winkelvloer én in strategische samenwerking achter de schermen. Voor retailers betekent dit meer dan alleen toegang tot populaire producten zoals Oreo, Côte d’Or of TUC. Ze krijgen ook ondersteuning via gezamenlijke groeiplannen, data-analyses, shopperinzichten en op maat gemaakte activaties die inspelen op lokale behoeften.
Mondelēz positioneert zich niet als leverancier, maar als volwaardige groeipartner. Door samen te werken aan categorieontwikkeling, promotiestrategieën en innovatieprojecten, helpt het bedrijf retailers om relevant te blijven in een markt die voortdurend verandert. “We geloven dat duurzame groei alleen mogelijk is als we samen bouwen aan waarde voor de consument én de categorie,” klinkt het bij Mondelēz.
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?