- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Unilever heeft een moeilijk jaar achter de rug. De volumes gingen zodanig achteruit dat prijsstijgingen een omzetdaling niet konden vermijden.
Het Brits-Nederlandse FMCG-concern boekte in het afgelopen kwartaal een omzet van 23 miljard euro. Goed voor een kleine omzetgroei (+2,2%), maar die was onder de verwachtingen van analisten én is vooral gedreven door prijsverhogingen. De volumes daalden namelijk met 0,4%, terwijl de prijzen met 2,6% stegen. In Europa gingen de afzetvolumes zelfs met 3,2% achteruit in het vierde kwartaal. Vooral de afdeling ‘Refreshments’, waar de ijsjes van Magnum en Ben & Jerry’s onder vallen, kreeg zware klappen: 3,2% minder volumes wereldwijd.
Over het hele jaar boekte Unilever een omzet van 52,7 miljard euro, een daling van 1% ten opzichte van 2015. De volumes gingen lichtjes omhoog (0,9%), maar de prijzen stegen net als in het vierde kwartaal veel sterker (2,8%). Unilever verwijst naar de moeilijke omstandigheden in verschillende markten. Zo hebben de economische crisis in Brazilië en het bankbiljettendebacle (waarbij veelgebruikte biljetten ongeldig werden verklaard) een impact op de resultaten van Unilever in die landen.
Unilever-topman Paul Polman verwacht dat de moeilijke marktomstandigheden zullen aanhouden in 2017. “De moeilijke marktomstandigheden die het einde van het jaar zo moeilijk hebben gemaakt, zullen waarschijnlijk aanhouden in de eerste helft van 2017. Daarom verwachten we een trage groei, die naarmate het jaar vordert zal verbeteren.”
Toch is er ook goed nieuws. Het operationeel resultaat van Unilever groeide in 2016 met bijna 4% tot 7,8 miljard euro en ook de nettowinst steeg tot 5,5 miljard euro (+5,5%).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?