In 2020 steeg het thuisverbruik van kaas met 12% tot 12,9kg als gevolg van de coronacrisis. Ook in de eerste helft van 2021 bleef het thuisverbruik hoger uitkomen dan voor de coronacrisis, maar er is wel een lichte daling in dat meervolume tegenover het begin van de crisis. Dat blijkt uit cijfers van VLAM.

Voor de cijfers over de verkoop van kaas gingen we te raden bij VLAM. Het thuisverbruik van kaas schommelde de voorbije jaren in België tussen de 11 en 12 kg per capita. In 2020 steeg dit thuisverbruik onder invloed van de coronapandemie met 12% tot 12,9 kg per capita. Ook in de eerste helft van 2021 bleef het thuisverbruik van kaas hoger uitkomen dan voor de coronacrisis, maar er is wel een lichte daling in dat meervolume tegenover het begin van de crisis. Bijna alle Belgische gezinnen (99,8%) kopen kaas en ze doen dit gemiddeld 45 keer per jaar. Binnen het kaasassortiment blijven harde kazen de belangrijkste categorie met een volumeaandeel van 52%. Tijdens de coronacrisis wonnen de zachte kazen wel marktaandeel en ze komen nu uit op 21% volumeaandeel. De halfharde kazen nemen 8% van het volume in. Qua distributiekanalen blijven hypermarkten en grotere supermarkten de belangrijkste speler met een volumeaandeel van 44%, maar hard discount (Aldi en Lidl) boekte de laatste jaren terreinwinst tot een aandeel van 34%.