Het is zover: uw cv heeft de aandacht getrokken en u bent door een headhunter uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Tijdens dat gesprek wil deze peilen naar uw competenties en motivatie, maar u ook beter leren kennen en te weten komen welk vlees hij of zij in de kuip heeft. Bereid u alvast voor op enkele strikvragen… Met deze goede raad tuimelt u er niet in en verhoogt u de kans om met de job van uw dromen aan de haal te gaan.

1. Vertel eens iets over uzelf…

Deze vraag wordt vaak gesteld aan het begin van het gesprek. Veel kandidaten weten niet goed hoe hierop te antwoorden: kort, of net heel uitgebreid. Weet dat de headhunter deze vraag niet alleen gebruikt om u beter te leren kennen, maar ook om te analyseren hoe u zich uitdrukt. Bent u duidelijk, bondig, wat is de kwaliteit van de informatie die u overbrengt? Dit is de ultieme gelegenheid om te bewijzen waarom u de ideale kandidaat voor de job bent. Illustreer wat u vertelt met enkele duidelijke voorbeelden. Verlies u niet in de details van uw carrière, maar haal het essentiële eruit. En ten slotte: deze vraag is in geen geval een uitnodiging om over uw persoonlijke leven te gaan vertellen.

2. Wat is uw grootste gebrek?

Opgepast! Dit is dé strikvraag bij uitstek. De headhunter wil de risico’s kennen die hij neemt door u aan te nemen. Het klassieke antwoord luidt: “Ik ben te perfectionistisch.” Vermijd om wat u eigenlijk als een kwaliteit ziet, als gebrek te presenteren. Toon integendeel aan dat u genoeg afstand kan nemen om te weten waar uw fouten en verbeterpunten zitten. Beschrijf één of twee gebreken en de maatregelen die u genomen hebt om deze te corrigeren. Een mogelijke strategie om deze vraag zo goed mogelijk te beantwoorden is door het te hebben over ‘te bewaken punten of werkpunten’, zoals technische en/of relationele tekortkomingen die u wil bijschaven.

Lijst daarentegen geen te lange reeks gebreken op, zodat u niet gezien wordt als een probleemkandidaat. Probeer ten slotte niet per se grappig te zijn: een antwoord als “laat ons zeggen dat ik geen gebreken heb” kan een headhunter tegen u in het harnas jagen.

3. Beschrijf mij een professionele aangelegenheid waar u obstakels moest overwinnen.

Er zijn zo van die problemen waar ieder bedrijf mee te kampen heeft: niet genoeg competenties, inefficiënte procedures, sterke persoonlijkheden, te kleine budgetten… Wat de headhunter hier probeert te weten te komen is of u bang bent van dit soort obstakels. Hij of zij probeert te bepalen of u bij de pinken bent en zelfstandig genoeg om niet te verdrinken in een storm in een glas water. Denk vooraf na over een situatie waar u zich hebt moeten uit redden om uw doel te bereiken. Toon aan dat u een helikopterzicht hebt en een probleem kan bekijken vanuit verschillende invalshoeken. U moet aan de headhunter bewijzen dat u een creatieve en proactieve visie hebt in het zoeken naar oplossingen.

4. Vanwaar dat gat in uw cv?

Begin hier zeker niet te liegen en wees ook niet gegeneerd. U bent een tijdje werkloos geweest? Sinds de voorbije crisis is dat voor heel wat mensen zo. Wat de headhunter echt wil weten is hoe u uw tijd hebt doorgebracht tijdens deze periode. Leg uit waarom u niet weerhouden werd bij uw vorige sollicitatiegesprekken, zet de stappen die u ondernomen hebt in de kijker, de punten waaraan u gewerkt hebt. Leg uit wat die periode u heeft bijgebracht: vasthoudendheid, nieuwe competenties… Als u van die periode hebt geprofiteerd om vrijwilligerswerk te doen, een opleiding te volgen of een vriend te helpen met het opstarten van zijn zaak, laat dat dan weten. Probeer vooral de periodes van inactiviteit op uw cv niet te verbergen door de datums te wijzigen. Als de headhunter dat ontdekt zal u als oneerlijk beschouwd worden en zeker de job niet krijgen.

5. Waarom zou ik u moeten verkiezen boven een andere kandidaat?

Met dit soort van vraag wil de headhunter uitvinden of u goed begrepen hebt waar de job om draait. Vermijd hier vooral zelfoverschatting. Zeggen dat u de beste kandidaat bent heeft niet echt veel zin. U bent ongetwijfeld een uitstekende kandidaat, maar dat is nog geen reden om de andere kanshebbers te denigreren. Argumenteer vooral op een specifieke manier over wat u kan bijbrengen aan de firma en zet de troeven die u onderscheiden van de andere kandidaten in de kijker. Benadruk uw motivatie en capaciteit om u aan te passen. Vermijd ook pathos en spreek niet over uw eventuele persoonlijke moeilijkheden, hoe prangend die ook zijn. Een uitspraak als “ik moet echt werk vinden” zal u niet noodzakelijk hoger ranken.

6. Hoeveel wil u verdienen?

Hoewel deze vraag niet noodzakelijk een valstrik is, zien heel wat kandidaten er toch tegenop. Ze hebben de neiging om zich te onderschatten, zijn bang om te onderhandelen, weten niet goed hoe ze de extralegale voordelen moeten inschatten enzovoort. Het beste is om uw huidige salaris of het loon dat u bij uw vorige job verdiende te vernoemen. Vergeet ook niet voordelen als telewerk, flexibiliteit, maaltijdcheques, bedrijfswagen of mobiele telefoon te vermelden. Voeg hieraan toe hoeveel u wil verdienen als u verandert van job, omdat dit het minimum is wanneer u aan benchmarking doet wat betreft uw beroep en uw sector. Blaas ook uw huidige loon niet op, u zou zo weleens boven de marktprijs kunnen zitten en de headhunter een slechte indruk van u doen krijgen.

7. Wat zijn uw hobby’s?

Op deze banale vraag kan u best toch geen banaal antwoord geven. Vertel niet dat u graag wandelt, reist of leest, en vermijd ook uw meer intieme of moeilijk uit te leggen hobby’s. De headhunter heeft er echt geen boodschap aan dat u helemaal gek bent van schildpadden. Vertel eerder over originele vrijetijdsbestedingen waar de headhunter zich iets bij kan voorstellen, zoals poëzie bijvoorbeeld, of de moleculaire keuken, vrijwilligerswerk, de mate waarin u zich engageert voor de school van uw kinderen of het beoefenen van een weinig gekende sport. Vergeet niet dat zelfs wanneer het erop lijkt dat de headhunter een ontspannen sfeer wil scheppen, hij of zij nog steeds bezig is een analyse van u te maken.

8. Hebt u nog vragen?

Deze vraag heeft als doel uw nieuwsgierigheid te testen en na te gaan of u genoeg belangstelling hebt voor het bedrijf waar u solliciteert. De topstrategie is hier om aan de headhunter enkele gerichte vragen te stellen, die getuigen van uw interesse voor de functie waar het over gaat. Goede voorbeelden zijn bijvoorbeeld de ondernemingscultuur, de manieren om een medewerker te beoordelen, hoe het eraan toegaat op de job. En waarom zou u de bal niet terugkaatsen en aan uw gesprekspartner vragen waarom hij of zij zelf ooit solliciteerde bij de firma?

Gondola People

Dit artikel is afkomstig van onze website Gondola People. Bent u op zoek naar een nieuwe job of rekruteert u personeel?

Klik hier