De Belgische webshops hebben hun verkoop via smartphones en tablets bijna zien verdrievoudigen het voorbije jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van BeCommerce, de federatie waar 550 retailers met een online winkel lid van zijn, waarvan de helft ook een fysiek verkooppunt heeft.

Bijna 90% van de ondervraagde handelaars heeft een aparte website opgericht voor mobiele consumenten. De “m-consumenten” zijn in de eerste plaats dol op kleding, mode-accesoires en speelgoed.

De e-commerce blijft groeien. 84% van de ondervraagden is van plan om zijn online verkoop binnen twee jaar te verhogen, terwijl dat in 2008 nog maar 60% was. Maar ondanks de groeiende interesse voor online verkoop, verdient een verkoper er niet snel geld aan.

Volgens een recente studie van Comeos zal een handelaar die aan het e-commerceavontuur begint zes jaar moeten wachten voor zijn inspanningen worden beloond. De terugverdientijd is twee keer zo lang dan bij een fysieke winkel. Maar dat wil niet zeggen dat de handelaars ontmoedigd zijn.

“Veel klassieke handelaars zijn op een defensieve manier in hun e-commerce-avontuur gestapt”, zegt Michel. “Ze deden het om geen klanten te verliezen. Steeds vaker schakelen ze nu over naar een offensieve aanpak: ze proberen met hun online aanbod nieuwe klanten te winnen, en die ook in hun winkels te krijgen. De grootste uitdaging voor online handel blijft de druk op de marges. De grenzen zijn letterlijk weggevallen, en wanneer buitenlandse spelers goedkoper kunnen inkopen dan wij dat kunnen, wanneer ze dan ook nog eens met een lagere kostenstructuur zitten, wordt het voor ons moeilijk om competitief te kunnen blijven. De handicaps waarmee Belgische handelaars te kampen hebben – de arbeidskost, fiscale druk,… - worden in de online wereld nog uitvergroot. Gelukkig kiezen Belgische consumenten nog steeds vooral voor de betrouwbare merken, voor de gevestigde waarden.”