Sinds mei 2019 vormt de Brusselse start-up Beerfood graanresten die overblijven na het brouwen om tot crackers. Op die manier wil het bedrijf voedselverspilling tegengaan. Bierresten worden immers nog te vaak weggegooid omdat kleine bedrijven niet de middelen hebben om ze te hergebruiken als veevoeder. 

“Het hergebruiken van graanresten die overblijven na het brouwen, is volop aan het boomen”, vertelt Rodolphe Paternostre. Rémi Taranta, Alan Dartevelle en hij zijn de bedenkers van het jonge, Brusselse bedrijf Beerfood. Als amateur brouwer haalde Rodolphe Paternostre zijn inspiratie bij een Amerikaanse start-up voor de oprichting van zijn duurzame en lekkere project. “Grote brouwerijen hebben al lange tijd de gewoonte om de graanresten die overblijven na het brouwen (vooral gerst, maar ook tarwe en maïs) te hergebruiken als veevoeder. Al zijn er ook veel kleine brouwerijen, vooral in de stad, die niet de middelen hebben om hun bierresten te recycleren, waardoor ze vaak in de vuilbak eindigen.”

“Tussen de 600 en 800 kilo crackers verkocht sinds mei 2019”

De afgelopen jaren werden er verschillende projecten gelanceerd om die bierresten toch te recycleren. Sommige bedrijven maakten er bloem, brood of nog iets anders van, maar Beerfood heeft bewust gekozen voor crackers… die dan nog eens perfect passen bij een lekker biertje! Toch zijn het geen gewone crackers: ze zijn verkrijgbaar in rood, geel, zwart. De perfecte manier om de Belgische identiteit volop uit te dragen. “Doordat onze crackers verkrijgbaar zijn in de Belgische driekleur kunnen we niet alleen de aandacht trekken van Belgische bierliefhebbers maar ook van toeristen”, vertelt Rodolphe Paternostre. “Onze slogan ‘eat beer’ illustreert op een bepaalde manier het surrealisme en de zelfspot die de Belgen kenmerkt.” De kleuren van de verschillende crackers zijn verkregen door de toevoeging van onder meer gerookte ui (zwart), mosterd en rozemarijn (geel), en rode biet en venkel (rood). Sinds zijn start in mei heeft Beerfood volgens Rodolphe Paternostre trouwens al tussen de “600 en 800 kilo” verkocht.

“We willen onze producten vooral verkopen in winkels met bulkproducten”

Tijdens het brouwproces is de alcohol al uit de granen gedistilleerd waardoor de bierresten geen alcohol meer bevatten. “Het zou echt zonde zijn om de bierresten weg te gooien, aangezien ze nog veel nutritionele waarde hebben, ze rijk zijn aan vezels en mineralen”, vertelt hij. De crackers van Beerfood worden verkocht in kleine cafés, restaurants en winkels in Wallonië en Brussel die zich ook inzetten voor de circulaire economie (bijvoorbeeld Belgomarkt, la Ferme Nos Pilifs of eFarmz). Dat is meteen ook de reden waarom de crackers niet aanwezig zijn in de rekken bij de supermarkten. “We wilden ons eerst richten op mensen die zich inzetten voor de maatschappij”, vervolgt Rodolphe Paternostre. Ondanks het belang van de Belgische identiteit in de communicatiestrategie van Beerfood, zijn de producten nog niet verkrijgbaar in Vlaanderen. “We zitten nog in een testfase”, vertelt de oprichter. “Onze productiecapaciteit is momenteel nog vrij beperkt. We moeten nog extra distributeurs vinden die onze crackers op grote schaal willen verdelen. We zoeken specifiek bij bulkwinkels, delicatessenzaken, hotels en bierwinkels.”

Tom Roelens