Het succes van de coronaperiode is definitief voorbij voor warme sauzen. De categorie zit qua volume in dalende lijn, maar private label, plantaardige en biologische alternatieven zorgen voor groei.

Warme sauzen profiteerden enkele jaren geleden optimaal van de coronaperiode. Mensen kookten meer thuis en geen beter hulpmiddel daarbij dan sauzen die in een handomdraai klaargemaakt en opgewarmd zijn. Vandaag ziet het plaatje er anders uit. De thuisconsumptie is geslonken, consumenten gaan meer uit eten en bovendien is het belangrijkste aankoopcriterium meer dan ooit prijs, waardoor A-merken het moeilijker hebben. In de categorie warme sauzen – met klassiekers als bolognese, pesto, arrabiata, vol-au-vent, curry, stoverij – happen huismerken een groot deel uit de markt, met een percentage dat tussen 40 en 45% ligt. Een cijfer dat het voorbije jaar steeg onder druk van de inflatie.

Valentina Gilberti, sales & marketing manager Benelux bij Mutti: “We zijn actief op de markt van culinaire sauzen op basis van tomaten. Deze markt groeide tijdens de pandemie, maar kende sinds het einde van de crisis een daling. De inflatie heeft een sterke impact op de waarde van de categorie, met een daling van het volume in vergelijking met de vorige periode. In P06 van 2023 registreerde de categorie een sterke groei in waarde met 18,7% en een kleinere volumedaling met 1%. Tegen deze achtergrond blijven huismerken groeien, met een stijging van 2,6 punten tot 58,1% van de omzet in waarde.” Het is ook iets dat Christophe Janssens, head of marketing divisie voeding bij de Charlier-Brabo Group, bekend van Elvea, vaststelt. “We voelen natuurlijk dat private label gegroeid is. In het najaar van vorig jaar begonnen retailers te communiceren over hun huismerken, wat duidelijk zijn impact gehad heeft. Bij geconserveerde tomaten (in blik, glas of tetra) zie je alle retailers achteruitgaan, behalve hard discounters. Toch zien we nu dat we in P02 van dit jaar opnieuw aan het vooruitgaan zijn. Niet spectaculair, maar toch.”