Zoals de naam het al aangeeft ontwikkelt Generous koekjes met een gulle smaak, die bovendien glutenvrij zijn. Christophe Harou, een van de oprichters van deze jonge Brusselse onderneming, die uitblinkt dankzij haar originele packaging, ging met Gondola in dialoog.

Christophe Harou herinnert zich nog perfect hoe het allemaal begon. De jonge Brusselse ondernemer is altijd gek geweest op patisserie en lekkernijen, maar moest zijn voeding aanpassen nadat hij in 2012 de diagnose kreeg dat hij glutenintolerant was. Het was op dat moment dat hij besliste te innoveren en Generous oprichtte. “Aangezien we niet tevreden waren over wat er op de markt te vinden was, hebben we besloten om zelf maar iets uit de grond te stampen”, legt hij uit. Op dat moment liepen Harou en zijn vrouw hun toekomstige partners Aurélie en Jean-Benoît tegen het lijf: ze zijn de uitbaters van het Brusselse theesalon L’arrière cuisine. “We vonden dat het brood, de patisserie en de koekjes die ze produceerden, zeer kwaliteitsvol waren voor producten zonder gluten.” 

Het is dus bijna in het achterhuis van het salon dat het partnership beklonken werd. De oprichters zagen opportuniteiten in de ontwikkeling van de bio- en glutenvrije markt, en gaven hun ontslag in hun respectievelijke functies om zich volop te gaan concentreren op hun nieuwe project. Hun naam ontstond uit het idee om te “werken met 100% natuurlijke bereidingen, gemaakt met kwaliteitsvolle ingrediënten en gebaseerd op traditionele recepten uit het Brusselse en Belgische culinair erfgoed.” In 2013 was het eindelijk zover:  Generous startte met de productie en verdeling van zijn koekjes.  

“We personaliseren elk product door al onze koekjes een naam te geven”

“In het begin wisten we niet welke kant we uit moesten met de verpakkingen. We werkten met traditionele packagings die aansloten bij wat we zoal vonden op de markt.” Het team bleef echter zoeken om die gulheid waar hun product naar genoemd was op een nieuwe manier naar voren te brengen. “Het idee was om elk koekje te personaliseren, om het verhaal van elke smaak te brengen door ons te inspireren op de mensen die ons omringen. Die personages zijn eerst en vooral gebaseerd op het product zelf: we vertrekken van het recept en de persoonlijkheid van het koekje, om zo tot een naam en een typetje te komen.” Zo ontstonden Charlotte Chocolat, Sylvain Speculoos, Stella Stracciatella en alle andere personages van het merk. “Vandaag zijn de mensen dat gewoon. Wanneer we bestellingen ontvangen noemen we de producten bij hun voornaam, dat geeft een extra emotionele dimensie.” De nieuwkomer vond algauw een plek in de rekken, eerst bij biowinkels als Färm, Sequoia, Bi’OK en biostory, maar daarna ook bij verkopers van fijne kruidenierswaren als Rob en Delitraiteur, en bij conceptstores als Café Léopold en Dille & Kamille. “We hebben ook een bulkaanbod dat we ontwikkelen met The Barn en Bio Markt”, aldus Christophe Harou.

“Vandaag zijn de mensen dat gewoon. Wanneer we bestellingen ontvangen noemen we de producten bij hun voornaam, dat geeft een extra emotionele dimensie.” De nieuwkomer vond algauw een plek in de rekken, eerst bij biowinkels als Färm, Sequoia, Bi’OK en biostory, maar daarna ook bij verkopers van fijne kruidenierswaren als Rob en Delitraiteur, en bij conceptstores als Café Léopold en Dille & Kamille. “We hebben ook een bulkaanbod dat we ontwikkelen met The Barn en Bio Markt”, aldus Christophe Harou.

De Generous Box: milieuvriendelijk en sociaal

Zowat anderhalf jaar na de lancering van het merk ontstond een innoverend concept: The Generous Box. “Bij de productie van onze koekjes komt er heel wat handwerk kijken, met als resultaat dat behoorlijk wat koekjes breken. De producten die we niet kunnen verkopen houden we bij voor onze Generous Box, die we elke maand schenken aan een vereniging waarvan de activiteit ons aanspreekt.” Die nieuwe initiatieven doen het merk duidelijk evolueren en verankeren het bij de consument. “De ontwikkeling van Generous blijft echter pure business. We zijn er ons van bewust dat we voortdurend moeten innoveren en ons creatief moeten opstellen om een rol van betekenis te kunnen spelen op de markt. Het zou jammer zijn om nu op onze lauweren te gaan rusten en geen nieuwe projecten te ontwikkelen.”