#⑤ Vanaf 24 februari kan u twee weken lang elke dag een verslag vinden van #euroshop2020. We gingen langs bij de talloze stands van een van de grootste salons gewijd aan innovatie in de retailsector, die elke drie jaar plaats vindt in Düsseldorf, Duitsland.

Tomra, de wereldleider op het vlak van leeggoedterugname-automatisering, blijft verder oplossingen ontwikkelen voor plastic flessen. Het bedrijf beseft immers maar al te goed dat plastic vandaag de dag hét stokpaardje is van merken en retailers. De meeste merken die gespecialiseerd zijn in water en frisdranken bieden al gerecycleerde plastic verpakkingen aan, maar in België bestaat er nog geen statiegeldsysteem dat specifiek gericht is op plastic flessen. In ons land gebruiken we een systeem waarbij we plastic inzamelen van bij de bron, bij de consumenten dus, via het systeem van de blauwe PDM-zak. Het Noorse Tomra heeft nu besloten om het plastic statiegeldsysteem op wereldschaal uit te rollen. Op EuroShop stelde het bedrijf talrijke nieuwe machines voor. Die focusten op nieuwe formaten, soorten gebruik en digitale opties, inclusief een smartphone-app. 

De oplossingen voor een plastic statiegeldsysteem zijn in principe dezelfde als die voor glazen flessen. Een consument plaats een of meerdere flessen in de machine, die ze scant en via een rolband een gang instuurt waar ze samengedrukt worden. Van zodra de flessen gescand zijn, print de machine een ‘voucher’ (coupon) uit die de klant aan de kassa kan inwisselen tegen geld (of hij kan er simpelweg nieuwe producten mee kopen). Het voordeel voor een retailer? Zoals voor elke statiegeldsysteem voor glazen flessen, genereert elke ingezamelde fles enkele centimes aan inkomsten voor de eigenaar van de machine. Ter verduidelijking: de prijs van een machine begint vanaf 20.000 euro en Tomra is, ondanks zijn marktleider statuut,  niet de enige die zo’n soort oplossingen aanbiedt. Volgens enkele studies zou statiegeld afval met 10 à 20% kunnen verminderen. 

Hoewel het statiegeldsysteem voor plastic flessen al ver verspreid is in Noord-Europa, geldt dat niet voor België. De bedenkers van het concept pleiten logischerwijze voor de ontwikkeling ervan, terwijl de tegenstanders vooral de kostprijs hekelen en het feit dat het geïnvesteerde geld op termijn niet terugverdiend wordt. Volgens voorstanders zouden “de kosten van de machine in 3 jaar tijd terugverdiend zijn, zoals bewezen is door verschillende retailers in Noorwegen, de rest wat volgt is pure winst.” In een carte blanche die eind 2017 verschenen is in Gondola Magazine, hamerden Comeos, Fevia en Fost Plus op een echt minpunt van de machines: sommige spelers zouden de hoge arbeidskosten voor het onderhoud van de machine (dagelijkse lediging, onderhoud enzovoort) kunnen onderschatten en de afschrijving na 3 jaar is helemaal niet gecontroleerd. In de huidige context van het Belgische systeem zou deze machine dan ook moeilijk te plaatsen zijn in een supermarktketen. 

EuroShop 2020

Bent u benieuwd naar de andere innovaties die we ontdekten op EuroShop 2020?

Klik hier!
EuroShop 2020