Veel meer dan alleen maar een trend is de Italiaanse gastronomie al sinds lang een vaste aanwezige in de schappen van de supermarkten, die er bovendien handig in slaagt haar grondbeginselen te behouden en tegelijkertijd zichzelf opnieuw uit te vinden. Naast de onvermijdelijke pasta’s en pizza’s, belichten we hier vijf recente rijzende sterren van de Italiaanse dolce vita.

Weinig studies zullen ons tegenspreken: de Belgen plaatsen de Italiaanse keuken over het algemeen op de eerste plaats op het podium van favoriete buitenlandse keukens, meestal voor de Chinese en zelfs voor de Franse. De zomerse smaken spelen ongetwijfeld een belangrijke rol in de keuze van de consument, om nog maar te zwijgen over de prijs. “Toch is het zo dat de categorie van de pasta’s sinds enkele maanden onder druk staat, voor een deel omdat de consumenten bij het begin van de economische crisis massaal producten hebben aangekocht met de bedoeling voorraden aan te leggen, maar ook vanwege de kans op een mogelijk graantekort door de crisis in Oekraïne”, zegt Nathalie Roisin, woordvoerster van Colruyt Group. Dit gegeven verhindert echter niet dat Italiaanse producten het sowieso heel goed doen. Volgens het tijdschrift Forbes heeft de wereldwijde uitvoer van Italiaanse agrovoedingsproducten in 2022 een nieuw record gevestigd met een omzet van niet minder dan 60,7 miljard euro, wat een stijging betekent van 17% ten opzichte van 2021 (52 miljard euro). Ondanks de oorlog in Oekraïne en de internationale spanningen op de wereldhandel in goederen en diensten, bleef de export op de internationale markten toch groeien. Nog steeds volgens Forbes is de belangrijkste exportmarkt voor Italiaanse producten Duitsland (9,4 miljard), gevolgd door de Verenigde Staten (6,6 miljard) en op de derde plaats Frankrijk (6,5 miljard). Het meest geëxporteerde product wereldwijd is wijn (8 miljard euro in 2022), gevolgd door pasta en andere graanproducten (7 miljard), en tot slot verse groenten en fruit (5,5 miljard).