De jonge start-up Daire wil in september het eerste virtuele winkelcentrum in België lanceren: DaireLand. "Als een merk echt een online winkelervaring wil ontwikkelen die dicht bij de werkelijkheid aanleunt, dan moet het kiezen voor metaverse”, zegt mede-oprichter Luan Doan.

Daire, dat in 2021 werd opgericht door Toby Nguyen, is een technologische start-up die gespecialiseerd is in artificial intelligence. Haar belangrijkste project? De ontwikkeling van DaireLand, een online platform dat vanaf september het eerste virtuele winkelcentrum moet worden in ons land.

"Een winkelervaring die dichter bij de realiteit aanleunt”

"Het afgelopen jaar heeft het metaverse-concept veel aandacht gekregen, vooral dankzij Facebook. Ook wij bij Daire zijn er van overtuigd dat deze virtuele werelden de toekomst zijn”, zegt Luan Doan. "Of het nu om privé of professionele kwesties gaat, we brengen steeds meer tijd door online. En dankzij technologie zijn er nu nieuwe mogelijkheden om in een digitale wereld een winkelervaring te creëren die dichter bij de realiteit van de fysieke wereld aanleunt.” Volgens de ondernemer zijn virtuele winkelcentra de logische voortzetting van een proces dat al lang geleden is begonnen. "Als je kijkt naar de evolutie van winkelen, zie je dat er eerst de fysieke winkels waren, daarna de websites en ten slotte de webshops. Volgens ons zal de volgende stap de metaverse zijn. Wij zeggen niet dat dit de enige oplossing zal zijn, maar het is er wel een die veel interactiviteit en mogelijkheden biedt.”

Maar hoe zal dit winkelcentrum van de toekomst eruitzien? “Als je nu een webshop bezoekt, is alles erg statisch”, vertelt Luan Doan. "Op het platform dat wij ontwikkelen, zullen klanten de mogelijkheid hebben om ons winkelcentrum echt te bezoeken, er rond te lopen, door de winkels te snuisteren, net als in een fysiek winkelcentrum. En dat allemaal dankzij een avatar in een driedimensionale virtuele wereld. En natuurlijk zullen ze kunnen reageren op de aanbiedingen en promoties van de aanwezige merken.” Later wil Daire geleidelijk een hele reeks ontwikkelingen doorvoeren, zoals augmented reality (AR), virtual reality (VR) en blockchain-technologie. "Klanten zullen bijvoorbeeld ook hun avatars kunnen personaliseren. Er zijn echt heel veel mogelijkheden."

Een nieuw verkoopkanaal

Luan Doan gelooft dat virtuele winkelcentra de toekomst van online winkelen zijn, maar dat zij niet bedoeld zijn om alles te vervangen wat al bestaat, of toch niet in het begin. “Wij bieden merken een nieuwe oplossing, een nieuwe tool om hun producten te presenteren. Het idee is niet om een verkoopkanaal te vervangen, maar eerder om een nieuw te creëren. Merken zullen hun fysieke winkels en webshops blijven houden, maar ze krijgen daarnaast een plaats in DaireLand.” Volgens de medeoprichter van de start-up is het aan de merken om te beslissen hoe alles in de toekomst zal evolueren. "Maar het is duidelijk dat statische websites op lange termijn zullen verdwijnen. Als je naar het nieuws kijkt, zie je dat grote internationale merken hun winkels al in de metaverse aan het creëren zijn.”

Het team van Daire zal nu starten met de bouw van het virtuele winkelcentrum. Tegelijkertijd zal ze de verschillende winkels ontwikkelen in samenwerking met de merken die geïnteresseerd zijn in het huren van winkelruimte. "Wij zullen met hen samenwerken om hun virtuele winkels te creëren, inclusief hun logo's en branding, we zullen de ruimte organiseren zoals zij dat willen…” Op termijn overweegt Daire ook de mogelijkheid om aanverwante diensten te ontwikkelen zoals leveringen of marketing. "Op dit moment richten we ons enkel op het platform. We zullen zien hoe de merken reageren, wat ze willen, of ze bereid zijn samen te werken, enzovoort. Maar uit onze ervaring met artificiële intelligentie kan ik nu al zeggen dat deze technologie in de volgende stappen zal geïntegreerd worden.”

“Belgische merken visibiliteit geven in de metaverse is een van onze belangrijkste doelstellingen”

Voor zijn start hoopt DaireLand tussen 10 en 20 retailers te bereiken. "Op dit moment krijgen we vooral belangstelling van merken die al een sterke online aanwezigheid hebben, die virtueel willen winkelen op hun niveau”, legt Luan Doan uit. "Maar we willen allerlei merken aantrekken omdat we ze nodig hebben om ons winkelcentrum te creëren. Belgische merken aantrekken en hen een etalage bieden in de metaverse is een van onze belangrijkste doelstellingen. Wij zijn Belgen en daar zijn we trots op, en dit zal zeker deel uitmaken van onze marketing.” Op langere termijn koestert Daire de ambitie om van DaireLand het metaverse referentieplatform van België te maken.

Dan blijft nog de vraag hoeveel retailers zullen moeten betalen. "We hebben onze exacte prijzen nog niet vastgesteld, eenvoudigweg omdat ze van een groot aantal factoren zullen afhangen, zoals de grootte of de positie van een winkel in ons winkelcentrum", legt Luan Doan uit, die eraan toevoegt dat de tarifering hoe dan ook op maandelijkse basis zal gebeuren, net zoals wanneer je een fysieke ruimte huurt. “Ik denk dat onze prijzen tussen de 1.000 en 2.000 euro per maand zullen liggen.” Het idee van Daire is dus om ongeveer in dezelfde prijscategorie te blijven als een klassieke webshop. "Hoewel er waarschijnlijk enkele supplementen zullen zijn, aangezien we een nieuwe technologie creëren, is het zeker niet ons doel om merken te dwingen steeds meer te betalen. Zij zullen zelf kunnen bepalen aan welk tempo zij nieuwe functies implementeren, afhankelijk van hun  doelstellingen."