Ondanks tegenvallende resultaten ziet Colruyt Group de toekomst optimistisch tegemoet. In zijn recente jaarverslag doet de keten zijn toekomstige expansieplannen uit de doeken. Een overzicht.

In juni maakten we al de nieuwe koers bekend die Colruyt Group de komende jaren wil varen. Daarbij ligt de focus niet alleen op digitalisering, maar ook op duurzaamheid. In het nieuwe jaarverslag dat de groep recent publiceerde herhaalt de supermarktketen zijn ambities, maar gaat het ook verder in op zijn nieuwe expansieplannen. Gondola brengt een overzicht van de hoogtepunten.

Meer voedingswinkels

Ondanks het moeilijke jaar dat Colruyt Group achter de rug heeft, met de winst en de omzet die daalden, blijft de groep positief vooruitkijken en dat betekent concreet meer nieuwe winkels. Voor zijn Colruyt Laagste Prijzen-formule voorziet de groep een potentieel voor jaarlijks 1 à 2 extra winkels. Ook de Colruyt Professional-formule slaat aan, mede dankzij het succes van de tweede vestiging in Drogenbos die in september 2021 zijn deuren opende. “Samen met de winkel in Schaarbeek helpt Drogenbos de druk op de naburige Colruyt-winkels verlichten, wat zowel de professionele als de particuliere klanten ten goede komt”, klinkt het in het jaarverslag. “Aangezien de verwachtingen overtroffen worden, bekijkt Colruyt een verdere uitrol in grootstedelijk gebied.” Wat Colruyts ambities betreft in Frankrijk voorziet de keten de komende jaren een verdere focus op het noordoosten van Frankrijk, tot aan de grens met Luxemburg “Nieuwe winkels krijgen standaard een ‘point chaud’ om brood af te bakken. In grotere winkels komt er bij renovatie doorgaans een warme bakkerij”, benadrukt de groep.

Ook bij Okay wordt de voorziene expansie verdergezet. De keten wil jaarlijks een vijftal nieuwe vestigingen openen en ziet in België potentieel voor een 200-tal vestigingen. Cru opent eind 2022 dan weer een vierde markt met eethuis, op de Eylenbosch-site in Dilbeek en Bio-Planet van zijn kant volgt in september met de opening van een nieuwe vestiging in Sint-Denijs-Westrem. Daar zal het nieuwe winkelconcept dat in 2021 werd gelanceerd verder verfijnd worden. “Het finale concept zal in 2023 worden uitgerold in België”, klinkt het. “Jaarlijks voorzien we 1 à 3 nieuwe Bio-Planetwinkels, met een potentieel van 60 winkels in België.” Daarnaast laat het merk weten geïnteresseerd te zijn in partnerships met andere spelers, aangezien de biomarkt op dit moment erg onrustig is door consolidatie en stopzettingen.

Ook non-food blijft niet achter

Net als bij de foodwinkels van Colruyt Group, koestert de groep ook verdere expansieambities voor zijn non-foodformules. Zo wil Dreamland na een moeilijk boekjaar, onder meer door stockproblemen, nog steeds jaarlijks 1 à 2 winkels openen. Daarnaast komt het merk begin 2023 met een volledig nieuw winkelconcept, waarvan tal van innovaties al uitgebreid zijn getest in bestaande winkels. In tegenstelling tot de meeste andere formules heeft Dreambaby wel een bevredigend boekjaar achter de rug, al heeft de keten af te rekenen met een structureel dalend geboortecijfer. Om hierop te anticiperen zet Dreambaby in op het versterken van de klantengetrouwheid en op klantenwerving via partnerships met andere formules van de groep.

Wat de modemerken van Colruyt Group betreft doet ZEB het goed: het kon standhouden in een moeilijke fashionmarkt en ziet in de toekomst nog potentieel voor meer dan 100 Belgische winkels. PointCarré slaat dan weer goed aan in Frankrijk, waar verdere uitbreiding is gepland via franchising en de opening van enkele flagstores.

Bike Republic wil zijn winkelpark de komende jaren flink uitbreiden, niet alleen in Vlaanderen, maar ook in Brussel en Wallonië. “De ambitie is om in een snel veranderende fietsbranche dé referentie te worden op het vlak van e-bikes en slimme mobiliteit”, aldus Colruyt Group. "Bij expansie ligt de focus op een slimme geografische spreiding, zodat (potentiële) klanten altijd een winkel in de buurt hebben. Voor overnames kijkt Bike Republic uit naar grotere, rendabele winkels met sterke merkenportefeuilles, leveranciersrelaties en specialisaties.”

Fitnessketen JIMS opent vanaf medio 2022 een nieuwe fitnessclub en verbouwt een andere. Daarbij wordt er een nieuw concept getest, met onder andere een centrale receptie, premium zones en een totaal nieuwe look. De beste elementen van de pilootclub zullen meegenomen worden in het latere concept 2.0.

Na een mooie groei focust Newpharma zich voor verdere groei op België, Frankrijk en Zwitserland (waar medicijnen op voorschrift ook online verkocht mogen worden), en houdt het ook de Nederlandse markt nauwlettend in de gaten. Tot slot is het assortiment van Newpharma ook steeds prominenter aanwezig bij andere winkelformules van Colruyt Group. “Zo beschikken een tiental grotere Colruyt-winkels over een heuse shop-in-shop met een 500- tal referenties in parafarmacie, cosmetica, sportvoeding,… inclusief gerenommeerde merken die doorgaans via apotheken of speciaalzaken verkocht worden. Daarnaast hebben onder meer ruim 200 Colruyt winkels een aparte rayon parfarmacie”, meldt het jaarverslag.

Xtra-app naar hoger niveau

De groep focust niet enkel op zijn fysieke winkels, maar wil in de toekomst ook volop inzetten op digitalisering. Zo wordt onder meer de Xtra-kaart naar een hoger niveau getild. Jo Willemyns liet ons in juni al weten dat de Xtra-kaart, die 4 miljoen gebruikers telt, er veel functies bij zal krijgen, met drie verschillende liggende lagen. “De eerste laag is de kern van het loyaliteitsprogramma van een klassieke retailer, met directe voordelen. De tweede zijn mini-apps gewijd aan bepaalde merken of diensten. En de derde is een echte commerciële integratie die openstaat voor alle merken van de groep”, klonk het toen. Concreet zullen vanaf dit najaar de apps van MyColruyt en Collect&Go geïntegreerd worden op de Xtra-app. “In het voorjaar van 2023 volgt de Seamless-betaalfunctie, zodat klanten bij het afrekenen geen code meer hoeven in te geven in de betaalterminal”, klinkt het verder.

Thuisleveringen verdubbelen

En wie digitalisering zegt, zegt ook thuisleveringen. In juni is Collect&Go gestart met thuisleveringen in Brussel en Antwerpen. Bij de start werden er 20 bezorgers ingezet, goed voor een capaciteit van 500 leveringen per week. Collect&Go wil tegen 2023 de activiteit meer dan verdubbelen en uitbreiden naar andere grote steden. Daarbij kijkt Colruyt Group onder meer naar steden als Luik en Gent. Wat de Collect&Go-leveringen vanuit de distributiecentra in Londerzeel en Erpe-Mere betreft, benadrukt Colruyt Group dat deze centra samen voldoende capaciteit om verdere groei de komende jaren op te vangen. 

"Colruyt wil de beste vriend worden van de klant"

“Het is duidelijk dat Colruyt Group zich wil klaar maken voor de toekomst”, reageert Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola Group. “Het wil de beste vriend worden van de Belgen en overal zijn waar de klant is, of dat nu op het vlak van voeding, non-food, energie, gezondheid of binnen een andere sector is. Net omdat ze binnen al die verschillende branches aanwezig zijn kunnen ze perfect de customer life cycle analyseren en nog beter inspelen op hun behoeftes. Ik sluit trouwens niet uit dat ze in de toekomst misschien nog andere horizonten gaan verkennen. Waarom bijvoorbeeld niet investeren in reizen of banken? Er liggen nog genoeg opportuniteiten in het verschiet. Ook op het vlak van digitalisering, waar Colruyt misschien geen trendsetter is, maar wel investeert op een rendabele manier.”

Sales & Nego Summit

Benieuwd naar meer info over Colruyt? Volg dan zeker onze Sales & Nego Summit op 15 september en krijg er tips & tricks van Colruyt over hoe je het best kan onderhandelen. 

Klik hier!
Sales & Nego Summit