De winst van Colruyt Group daalde het voorbije jaar met 28,3%, een pak meer dan verwacht. De omzet van de supermarkten daalde gevoelig.

Colruyt Group heeft een heel moeilijk (boek)jaar achter de rug. De omzet van Colruyt Laagste Prijzen in België en Luxemburg daalde met 3,0%, die van OKay, Bio-Planet en Cru daalde gezamenlijk met 8,6%. De bedrijfswinst daalde met 28,6%, van 385 miljoen euro naar 288 miljoen euro. Dat is een stuk meer dan verwacht. De groep verwijst naar de moeilijke omstandigheden, met een stevige inflatie en een hele scherpe concurrentie tussen supermarkten. “De volumes in voedingswinkels stonden onder druk en de competitiviteit op de markt nam sterk toe, zowel op vlak van prijs als promoties. Daarbovenop werden de laatste maanden van het boekjaar vooral gekenmerkt door een uitdagende macro-economische omgeving met hoge inflatie. Colruyt Laagste Prijzen probeert deze zo beperkt mogelijk te houden voor de consument. De portemonnee van de consument ligt haar namelijk zeer nauw aan het hart.”

De omzet van de retailactiviteiten van de groep daalde met 1,7% tot 8.165 miljoen euro. De daling wordt getemper door de non-food retailomzet, die steeg met 33,8%. “In het vorige boekjaar werd de omzet negatief beïnvloed door de verplichte winkelsluitingen. In het nieuwe werd de omzet positief beïnvloed door de integrale consolidatie van The Fashion Society vanaf augustus 2020 en de acquisitie van JIMS eind april 2021. Verder werd de food retailomzet negatief beïnvloed door de stopzetting van de non-food verkopen via de Collishop-website (sinds oktober 2020) en positief beïnvloed door de integrale consolidatie van Roelandt Group.” Ondanks de negatieve cijfers benadrukt Colruyt dat het marktaandeel van Colruyt Laagste Prijzen, OKay en Spar in België heel licht steeg van 30,6% vorig boekjaar naar 30,8% in 2020/21.