In Wijnegem Shopping schoven gisteren de deuren van de eerste Belgische winkel van de Nederlandse beautyketen Douglas open. Gesprek met CEO Sander van der Laan.

“België was een blinde vlek”, zegt Sander van der Laan temidden het feestgedruis van de opening van de eerste Belgische winkel. “We zijn al langer succesvol in Nederland, Frankrijk en Duitsland, maar waren hier enkel online aanwezig. We denken dat er met onze formule en onze omnichannelstrategie absoluut potentieel is en dat Vlaamse klant in ons aanbod geïnteresseerd is. Het succes van de Vlaamse website geeft ons alle vertrouwen in gekregen dat er nood is aan een extra beautyspeler op de Belgische markt. Er zijn hier niet heel veel grote beautyretailers. We kennen de markt een beetje, maar het is vooral de bedoeling dat we kijken hoe het loopt met de opening van deze en andere winkels en eventueel bijsturen als dat nodig is.”

Hoeveel winkels willen jullie hier openen?

We hebben een aantal in gedachten, maar dat verklap ik niet. We zijn op verschillende plaatsen op zoek naar locaties. We kijken naar steden met minimum 60.000 à 70.000 inwoners. Dat kan Brugge, Gent of aan de kust zijn. We zien ook ruimte voor meer dan één winkel in Antwerpen. 

In Nederland hebben jullie 100 winkels, in Vlaanderen kunnen dat er 50 zijn?

Ik denk dat het getal lager zal zijn.

Zit Wallonië ook in de planning?

We zijn daar online actief, dus komt er ook een moment waarop we daar winkels openen. Maar dat is op dit moment niet concreet. We hebben nog geen timing in gedachten. België is vanuit retailperspectief, met twee grote taalgebieden en Brussel, een beetje complex. Daarom beginnen we hier.

Wat maakt jullie onderscheidend op de beautymarkt?

We hebben een hele duidelijke omnichannelstrategie. Dat hebben wel meer retailers, maar in onze sector zijn wij de enige die zo’n duidelijke online aanwezigheid hebben. We hebben ook veel lokaal ondernemerschap, mensen binnen het bedrijf krijgen veel verantwoordelijkheid en betrokkenheid. We hebben ook beauty-adviseurs die heel actieve verkooprol spelen tegenover klanten. We hebben drie winkelformules: online, een premiumconcept, dat voor 90% van onze winkels geldt en dat varieert van 100m2 naar 800 m2 (de winkel in Wijnegem is zo’n 400 m2, nvdr) en een luxevariant, voor locaties waar echte luxemerken zetten. 

U bent aangeworven om de winstgevendheid van Douglas te verhogen, zoals u dat eerder deed als CEO bij Action. Hoe wil u dat voor mekaar krijgen?

Ik ben iemand die enorm gefocust op groei. Een paar maanden geleden onze nieuwe strategie ontwikkeld en gepresenteerd onder titel ‘Let it bloom’. Die strategie stoelt op vier pilaren. De eerste is dat Douglas de nummer één bestemming in beauty moet worden voor klanten. We willen ten tweede een hele ruim assortiment aanbieden in midden- en bovenkant van de markt. De derde pijler is de omnichannelaanpak. In de fysieke winkels vind je een groot aanbod, online is het nog groter. De vierde pijler is efficiëntie. We moeten operationeel niet 20 keer opnieuw het wiel uitvinden. Die vier dingen samen moet leiden tot groei. Vorig jaar 3,6 miljard euro omzet in Europa, in 2026 willen we boven 5 miljard euro zitten.