Too Good To Go sloeg de handen in elkaar met de aardappel en retailsector, en pakt nu uit met de nationale campagne "SOS Patat: red patatjes, eet frietjes”. Op die manier wil het bedrijf consumenten aansporen om meer diepvries aardappelproducten te eten en wil het voorkomen dat zo’n 750.000 ton Belgische aardappelen verloren gaan.

Door de coronacrisis gaat het al een tijdje slecht met de verkoop van aardappelproducten en dan vooral de diepvriesvarianten. Een maand geleden berichtten we nog dat ruim 1 miljoen ton aardappelen, goed voor zo’n 150 à 200 miljoen euro, dreigden verloren te gaan omdat de consumptie van Belgische frieten en andere diepgevroren aardappelproducten ineen is gestort door de crisis. Door een daling van de export en de sluiting van een groot deel van de horecasector in België maar ook wereldwijd, zijn de verkochte hoeveelheden van deze diepvriesproducten immers sterk gedaald. Daardoor zitten de koelcellen van de aardappelverwerkers overvol, waardoor aardappeltelers nu geconfronteerd met een berg van 750.000 ton aardappelen die waarschijnlijk niet tot frieten of andere diepvriesproducten kunnen worden verwerkt. 

Om te vermijden dat al die aardappelen verloren gaan, heeft Too Good To Go, dat zich inzet tegen voedselverspilling, de belangrijkste partijen uit de aardappel- en retailsector de hand gereikt om samen een oplossing te zoeken. Onder hen vinden we onder meer VLAM, Belgapom, Comeos, Belviva, McCain, Boerenbond, maar evengoed Carrefour, Colruyt Laagste Prijzen, Spar Colruyt Group, Spar Lambrechts, Lidl, cora, Bon ‘Ap en Jumbo. Samen lanceren ze vandaag de nationale campagne: “SOS Patat: red patatjes, eet frietjes". Daarin roepen ze de Belgen op om meer diepvries aardappelproducten te eten zoals frieten, kroketten, gratin enzovoort. Op die manier kan de aardappelsector weer afzet vinden en kunnen de producenten opnieuw aan de slag om de 750.000 ton aardappelen te verwerken, aldus Too Good To Go.