In 2021 paste het Vlaams Instituut Gezond Leven de voedingsdriehoek aan. Het belangrijkste nieuwe advies? Zet meer plantaardig voedsel op het menu. Dat is goed voor je gezondheid én het milieu. 

Dat advies sluit naadloos aan bij de missie van Bonduelle: met plantaardige voeding een betere toekomst creëren voor mens en planeet. Daartoe zet Bonduelle volop in op peulvruchten. Die zijn relevanter dan ooit als gezonde, duurzame en betaalbare bron van plantaardige eiwitten. Bovendien bieden ze volop groeikansen – óók voor de retailer – omdat het segment optimaal aansluit bij belangrijke trends.

We staken ons licht op bij Elise Van Damme, Category Development Manager, en Vincent Parret, Sales Manager Retail Belux van Bonduelle.

Eiwittransitie: van visie naar realiteit

Eiwitten maken een belangrijk deel uit van onze voeding. Traditioneel halen we die vooral uit vlees, vis en zuivel, met een zware druk op het milieu en onze gezondheid tot gevolg. En dat terwijl eitwithoudende gewassen zoals peulvruchten een veel kleinere milieuvoetafdruk hebben en beter zijn voor onze gezondheid. Een belangrijke reden voor Bonduelle om sterk in te zetten op de transitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten. 

“Wat we eten, bepaalt voor een derde onze ecologische voetafdruk”, vertelt Elise Van Damme. “Door minder vlees, en meer groenten en peulvruchten op het menu te zetten, kun je die afdruk met de helft verminderen. Een kleine moeite die een groot verschil maakt.”

De eiwittransitie is trouwens al volop aan de gang. Momenteel eten 6 op de 10 Belgen minstens één keer per week vegetarisch. Met de Green Deal Eiwitshift werkt ook de overheid – samen met retailers en fabrikanten – aan een beter evenwicht tussen de consumptie van plantaardige en dierlijke voeding. Vandaag is de verhouding ongeveer 60/40 (dierlijke/plantaardige eiwitbronnen). Het doel: een verhouding van 40/60 dierlijke/plantaardige eiwitten tegen 2030. 

Peulvruchten spelen een essentiële rol in deze transitie en daar zet Bonduelle al lang op in. “We nemen hierin al 10 jaar het voortouw en blijven de aanjager van dit segment. Daarom komen we nu met een duidelijke segmentvisie”, aldus Vincent Parret. “In het voorbije decennium is de omzet van peulvruchten verdubbeld. Het potentieel is bovendien enorm, want het segment kan nog fors groeien. Peulvruchten spelen in op veel consumentenbehoeftes en bieden een wereld vol mogelijkheden. Toch kopen momenteel nog maar 4 op de 10 Belgen peulvruchten. Daarom willen we – samen met de retailers – de groei bevorderen en de kansen volop benutten.”

Bonduelle
©

Bonduelle

Stimuleren en inspireren

Hoe kan dat enorme groeipotentieel worden benut? Door de consument te confronteren en inspireren met peulvruchten. 

Daarbij moeten er wel enkele barrières worden opgeheven. Elise Van Damme: “We associëren peulvruchten met lekker en gezond eten, een culinaire reis rond de wereld. Maar dat zien we nog niet terug in het online schap of in het schap in de winkel, want het is allemaal vrij saai en oubollig. Daar willen we samen met de retailers verandering in brengen: laten we de rijke wereld van peulvruchten tot leven brengen in de (online) supermarkt! Ze zijn gezond, duurzaam, betaalbaar en een perfecte natuurlijke vleesvervanger.”

“Consumenten weten vaak niet hoe ze peulvruchten kunnen verwerken in hun gerechten. En dan hebben we het zowel over gerechten met als zonder vlees, en met peulvruchten als aanvulling of vervanging van vlees. Een lekker recept is de belangrijkste aanleiding om peulvruchten te kopen. Bonduelle wil dan ook een antwoord bieden op de vraag ‘Wat eten we vandaag?’”

Daartoe lanceert Bonduelle in januari de ‘Reset je Recept’-campagne. Het uitgangspunt is om een twist te geven aan gekende gerechten. Denk aan een spaghetti ‘bololinzen’ in plaats van bolognese, een ‘flexicaanse’ wrap met kidneybonen, of een ‘linsagne’ met linzen in plaats van lasagne met gehakt. Goed om te weten: in de recepten ligt de focus vooral op moderne peulvruchten (linzen, kikkererwten, rode kidneybonen ...) en minder op de traditionele peulvrucht zoals witte en bruine bonen. Moderne peulvruchten bieden immers meer potentieel. Ze sluiten optimaal aan bij onze veranderende eetgewoonten en passen als ingrediënt bij veel moderne maaltijden. 

“De campagne start op 1 januari – de geknipte dag om aan goede voornemens te beginnen”, vertelt Vincent Parret. “Naast een website met recepten (resetjerecept.be), komen er video’s op YouTube en nieuwskanalen, digitale schermen in het straatbeeld en gerichte promo’s en communicatie op de winkelvloer. Niet met een belerende toon of een geheven vingertje, wél met een positieve insteek en een focus op gezondheid, variatie en gemak.”

Voorloper en vernieuwer

Bonduelle is synoniem met lekker, gezond en duurzaam – van veld tot bord. Maar de missie en visie getuigen ook van innovatiedrang. Elise Van Damme: “Voor veel mensen is gezonder eten gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het moet vaak snel gaan en liefst nog met zo min mogelijk moeite. Zo is snel een lekkere en gezonde lunch op tafel zetten voor veel mensen lastig. Met Bonduelle Lunch Bowl, een perfecte combinatie van peulvruchten, groenten en granen, is dit zo gepiept. Bonduelle Lunch Bowl komt tegemoet aan de vraag naar een snelle, makkelijke en gezonde maaltijd.”

“We houden ook voeling met ontwikkelingen en opkomende keukens”, vult Vincent Parret aan. “En we zullen nieuwe peulvruchten introduceren die daarop inspelen.” 

Redenen te over om peulvruchten meer in de kijker te zetten. Samen met de retailer wil Bonduelle zo alsmaar meer mensen inspireren om van peulvruchten een vaste waarde te maken in hun menu. “Zo gaan we samen voor een gezonde en groene toekomst, en houden we de categorie groenteconserven futureproof.”

Bonduelle
©

Bonduelle

Peulvruchten verdienen een pedestal

Bonduelle heeft een boontje voor het segment peulvruchten – zoveel is zeker. De redenen liggen voor de hand:

  • Peulvruchten sluiten mooi aan bij tal van trends en consumentenbehoeftes. Ze zijn gezond, duurzaam, betaalbaar én een uitstekende natuurlijke vleesvervanger. 
  • Met peulvruchten tover je variatie op je bord. Ze passen evengoed bij traditionele als moderne maaltijden – van soepen en salades tot wraps en curry’s. Vooral in de populaire wereldkeuken spelen peulvruchten een glansrol. 
  • Omdat er zoveel keuze is, vindt ieder zijn gading qua smaak. 
  • Ze zijn complementair aan verse groenten en gaan er naadloos mee samen. 
  • Ze vallen uitstekend in de smaak bij jongere kopers – de consumenten van de toekomst. 
  • Ze houden de categorie groente-
  • conserven relevant en toekomstbestendig. 

Logisch dat het segment meer aandacht en meer ruimte verdient. “Dankzij Bonduelles marktonderzoek en de vertaalslag van trends naar groeidrijvers en tactische toepassingen, kan de retailer hiervan meer dan een graantje meepikken”, verduidelijkt Vincent Parret.