Bonduelle is al lang bekend als de verrassende groente van vandaag. Nu gaat het merk nog een stapje verder, voor een beter morgen. Achter de nieuwe slogan en positionering schuilt een mooie missie: mens en wereld gezonder maken. 

Het verschil maken op je bord

Als ’s werelds nummer 1-groentemerk draagt Bonduelle een grote verantwoordelijkheid om bewust om te springen met wat de natuur ons schenkt. Want de aarde is niet onuitputtelijk en landbouw heeft een grote impact op het klimaat. Voeding is verantwoordelijk voor bijna een kwart van de uitstoot van broeikasgassen wereldwijd. Laat dat even bezinken. 

De enige juiste weg vooruit? Verduurzamen! Daarin wil Bonduelle het voortouw nemen. Enerzijds door zelf maximaal in te zetten op duurzaamheid van teelt tot bord. Anderzijds door mensen bewust te maken van de impact van voeding. 

Duurzaamheid is al lang een bekommernis van Bonduelle. Maar de voorheen bescheiden communicatie over het thema, maakt nu plaats voor zichtbaardere campagnes. Het is hoog tijd om naar buiten te komen met het duurzaamheidsverhaal van het merk. Niet met een belerend vingertje of protestborden – een bord met meer plantaardig eten volstaat.

Waarom vaker plantaardig eten?

De klimaatverandering drukt ons met de neus op de feiten en laat zich overal voelen. We moeten beter zorg dragen voor de planeet. Voor Bonduelle gaat die zorg hand in hand met zorg voor onszelf. We kunnen de wereld én onszelf gezonder maken door simpelweg meer plantaardig te eten. 

Er is nog werk aan de winkel, want de cijfers zijn ontnuchterend: we eten gemiddeld pakweg 145 gram groente per dag. Amper 5% van de Belgen haalt de dagelijkse aanbeveling van 300 gram. Bonduelle maakt zich sterk dat het die cijfers fors kan opkrikken. De Belg wil wel vaker plantaardig eten, maar weet nog niet goed hoe. Daar gaat Bonduelle bij helpen door mensen te inspireren om meer en vaker groente en peulvruchten op het menu te zetten. 

Bonduelle maakt het ons bovendien makkelijk. Met een lekker, gezond en gevarieerd aanbod naar ieders smaak. De producten van Bonduelle lenen zich voor heerlijke en voedzame gerechten – van lunch en diner tot tussendoortjes. Om een optimale smaak te garanderen, worden de groente en peulvruchten bereid met stoom. Resultaat: meer smaak, meer kleur en een knapperige bite. Alle Bonduelle-producten voldoen aan het Nutri-score A-label – mooi meegenomen, toch? 

Peulvruchten in de spotlights

Ten opzichte van twee jaar geleden is de categorie groenteconserven met 3% gegroeid, en peulvruchten zelfs met 12%. Toch kiest de consument in verhouding nog te weinig voor peulvruchten in plantaardige maaltijden en recepten. En dat terwijl ze boordevol eiwitten en vezels zitten en laag zijn in verzadigd vet en zout. Daarmee zijn ze een uitstekende natuurlijke vleesvervanger. 

Bonduelle gaat die boodschap extra benadrukken, onder andere via recepten die tonen hoe lekker, veelzijdig en verantwoord peulvruchten zijn. In de nieuwe positionering is een hoofdrol weggelegd voor rode kidneybonen, linzen, kikkererwten en edamame. Die laatste is een ‘buitengewone boon’ die al behoorlijk bekend is bij de consument, en een perfect ingrediënt is voor de populaire wereldkeukens. 

Goed om te weten: de vleesproductie zorgt voor een immense CO2-uitstoot. Voor 1 kilo rundvlees bedraagt de uitstoot zo’n 24 kilo CO2, terwijl dat voor peulvruchten maar 1 kilo is. Minder vlees eten en kiezen voor een vegetarisch of flexitarisch dieet, zet dus flink wat zoden aan de dijk. Genoeg redenen om samen met de Belgische retailers meer aandacht te geven aan peulvruchten.

Bonduelle

Goed ingeblikt

Naast een zorgzame landbouw en bevordering van plantaardige voeding, zet Bonduelle nog andere stappen voor een beter morgen. Denk aan duurzame verpakkingen. Het gros van de producten zit in blik. Wat veel mensen niet weten, is dat blik heel duurzaam is:

  • Het is de meest gerecycleerde verpakking in België (liefst 98%).
  • Het is eindeloos recycleerbaar zonder kwaliteitsverlies.
  • Het kan makkelijk met magneten uit huisvuil of PMD worden teruggewonnen.
  • Het recyclageproces is simpel, kostenefficiënt en energiezuinig.

Ook dit verhaal gaat Bonduelle meer uitspelen zodat consumenten beseffen dat ze de juiste keuze maken. Er wordt ook alsmaar minder verpakking gebruikt, en alle verpakkingen zijn recycleerbaar. Bonduelle zal ook de multipacks voorzien van karton in plaats van plastic; de eerste verpakkingen liggen al in de winkels. 

Weg met verspilling

Een ander heikel punt is food waste. We verspillen vooral veel verse groente en fruit. Om verlies tegen te gaan, kopen we het best meer conserven en vriesverse producten. Die zijn langer houdbaar en beschikbaar in verschillende porties – Bonduelle Mini’s voor één persoon tot verpakkingen voor het hele gezin. Je neemt dus vanzelf de juiste hoeveelheid zodat je minder weggooit. Dat is goed voor het milieu en je portemonnee. 

Het beste voor de wereld

Dat de beloften van Bonduelle geen holle slogans zijn, staat buiten kijf. Het bedrijf communiceert eerlijk en transparant, en maakt elke stelling hard met controleerbare gegevens. Het bedrijf doet talloze milieu-inspanningen om de biodiversiteit te bevorderen en de bodem beter te beschermen van de 186.000 voetbalvelden aan grond die het samen met partners beheert. Enkele voorbeelden:

  • rotatie van gewassen;
  • mechanische onkruidbestrijding
  • zorgvuldig waterbeheer;
  • veel robuuste rassen (ongeveer 500 verschillende);
  • groente uit het seizoen, die buiten in de volle grond groeien.

Toch rust het bedrijf nog lang niet op zijn lauweren. Bonduelle sluit zich nu aan bij B Corp, een wereldwijde organisatie van bedrijven met de hoogste standaarden op het vlak van sociale verantwoordelijkheden en milieu. Bonduelle streeft ernaar om tegen 2025 het B Corp-certificaat te behalen. Zo wil Bonduelle niet de beste van de wereld zijn, maar de beste voor de wereld.

Dat Bonduelle een hart heeft voor de wereld – onze planeet – weerspiegelt zich ook in de focus op de wereldkeuken. Een decennium geleden voorzag Bonduelle al in haar langetermijnvisie dat ‘exotische’ peulvruchten en mais een opmars zouden maken. En dat mensen vaker inspiratie zouden putten uit de wereldkeuken. Die visie is realiteit geworden. Het aanbod van Bonduelle is een culinaire wereldreis. Terwijl de consument stappen zet in de richting van meer groente-inname, zet Bonduelle van haar kant stappen om die transitie te stimuleren en vergemakkelijken. 

De boodschap die Bonduelle in haar nieuwe merkpositionering brengt is serieus, maar de toon is luchtig. Het vrolijke imago dat consumenten in hun hart hebben gesloten, blijft onveranderd. Je gaat Bonduelle tegenkomen in online advertsing en op winkelvloer. De verrassende groente van vandaag … voor een beter morgen – de nieuwe slogan dekt perfect de lading.