Samenwerkingen, een uitgebreid assortiment en gezondere alternatieven houden bereide maaltijden op de been. Maar de verminderde koopkracht zorgt voor een shift naar goedkopere producten. 

Bereide maaltijden hebben de wind in de zeilen. Na enkele sterke jaren, weet de categorie zijn groei te behouden. “Al is die in 2022 iets minder fel door de huidige inflatie en verminderde koopkracht”, stelt Carrefour. Dat de categorie het zo goed doet heeft ongetwijfeld te maken met de vraag van consumenten naar convenience – mensen hebben door hun drukke levensstijl steeds minder tijd om te koken –, een uitgebreider aanbod – naast de klassieke recepten zijn er meer gerechten uit de wereldkeuken – en de trend naar gezondere producten. “Consumenten leven bewuster. Uit onderzoek blijkt dat 4 op de 5 mensen gezonder willen eten en dat zie je ook duidelijk in hun voedingskeuze. Waar vroeger klassieke gerechten die focussen op het verwenmoment en het culinaire aspect zoals balletjes in tomatensaus, stoofvlees,… erg populair waren, merken we nu een shift naar gezondere producten. Mensen lijken te beseffen dat gezond eten ook lekker kan zijn”, verduidelijkt Lieven Vanlommel, CEO van Foodmaker. “Consumenten kiezen ook steeds vaker voor minder bewerkte varianten (clean label, geen e-nummers)”, vult Maxime Rubbens, marketing manager van UpFresh aan. “Bovendien zijn vegetarische of veganistische opties aan een steile opmars bezig.” Dat er zoveel variatie is helpt volgens Foodmaker om klanten sneller producten te laten testen en uiteindelijk voor een gevarieerdere voedingsstijl te kiezen. Innovatie blijft daarbij cruciaal. Daarom introduceerden Colruyt en OKay recent 4 verse stoommaaltijden om in te spelen op de vraag naar gezondere en verse producten.