Zes innovatieve projecten krijgen een financiële duw in de rug voor hun strijd tegen wegwerpverpakkingen. De winnaars werden geselecteerd uit in totaal 23 inzendingen, als onderdeel van de Green Deal Anders Verpakt. Dat is een samenwerking tussen de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) en meer dan 80 bedrijven, organisaties en overheden. 

15.000 ton ofwel 300 miljoen eenheden. Dat is de indrukwekkende hoeveelheid wegwerpverpakkingen in de distributiesector waarmee de vorig jaar opgerichte Green Deal Anders Verpakt de komende drie jaar komaf wil maken. “De voorbije tien jaar is de hoeveelheid eenmalige verpakkingen met 10 procent gestegen. Dat tij willen we keren door meer herbruikbare verpakkingen en slimmere verpakkingen te gaan gebruiken”, klonk het tijdens de start bij OVAM. Meer dan 80 bedrijven, organisaties en overheden ondertekenden de overeenkomst. Om de omschakeling een extra duw in de rug te geven, lanceerde de Stuurgroep van de Green Deal Anders Verpakt een oproep, waarbij beloftevolle projecten op financiële ondersteuning zouden kunnen rekenen. 

In enkele maanden tijd werden 23 projecten ingediend. De jury selecteerde daarvan zes projecten. Deze kunnen nu rekenen op een financiering van in totaal 600.000 euro. Het gaat onder meer om projecten die inzetten op herbruikbare verpakkingen voor delivery- en takeaway-maaltijden, herbruikbare pizzadozen en hervulsystemen in de supermarkt. “Kiezen is verliezen wordt weleens gezegd en dat is bij deze projectoproep absoluut van toepassing”, zegt Steve Sel (VIL), voorzitter van de Stuurgroep Green Deal Anders Verpakt. “Het grote aantal kwalitatieve projecten dat werd ingediend, toont aan dat bedrijven actief nadenken over preventie en hergebruik van verpakkingen. Het thema leeft en wij hopen uiteraard dat ook de projecten die geen financiële steun ontvangen een mooie toekomst tegemoet gaan. Het team van de Green Deal staat alvast klaar om daarbij te helpen.” Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) is al even enthousiast. “We zijn in Vlaanderen sterk in het inzamelen en recycleren van verpakkingen. Nog beter is om ook minder wegwerpverpakkingen te gebruiken zodat ze niet gerecycleerd moeten worden en we de afvalberg verder verkleinen. Deze projecten steun ik dan ook ten volle”, zegt ze. 

Dit zijn de zes projecten:

1. KOMBAK - IVAGO, Stad Leuven en Recycling Netwerk Benelux

IVAGO wil met de steun van Stad Leuven en Recycling Netwerk Benelux een circulaire keten opzetten voor herbruikbaar cateringmateriaal voor afhaal-en bezorgmaaltijden in Gent en Leuven. Volgens de projectpartners kan een transitie in deze sector er enkel komen door een ketenaanpak waarbij alle schakels op elkaar worden afgestemd. Daarom willen ze via een cocreatieproces met horeca én marktpartijen tot een hergebruikconcept op schaal komen waarbij het materiaal zelf, transport, retour, afwas, enz. worden bekeken. In elk van de steden wordt een andere variant van het concept uitgetest om zo twee systemen te kunnen vergelijken.

2. Reusable Packaging System (RPS) – Smartmat en Red-use On-the-Go

Via het RPS-project schakelt Smartmat voor zijn maaltijdboxen over van een klassieke kartonnen verpakking naar een herbruikbare. Om dit project te realiseren wordt een systeem opgezet om leeggoedstromen van herbruikbare verpakkingen af te handelen. Hiermee draagt het project bij aan een oplossing voor het opvolgingsprobleem voor herbruikbare verpakkingen. Met een reductie van 250 ton aan kartonnen dozen op jaarbasis zorgt het project voor een directe ecologische impact. Daarnaast willen de projectpartners een shift teweegbrengen in het consumentengedrag omdat herbruikbare verpakkingen volgens hen dé richting is die de maatschappij moet uitgaan. 

3. Borro – Homegrown Ventures en DeSter

Borro
©

Borro

Borro is een herbruikbaar verpakkingssysteem voor take-out en delivery-maaltijden. De focus van Borro ligt op het zo laagdrempelig mogelijk maken van de overgang van eenmalige naar herbruikbare verpakkingen door de consument en het restaurant. Om dat te bereiken zetten de partners in op een cashloos deposit-systeem, een uitgebreid netwerk van inzamelpunten, de mogelijkheid van restaurants om verpakkingen onderling uit te wisselen om zo een minimale hoeveelheid verpakkingen in omloop te hebben en een flexibel digitaal systeem dat makkelijk kan worden aangepast aan verschillende situaties.

4. Bulkproject detergenten – Ecover en Delhaize

Ecover
©

Ecover

Ecover en Delhaize sloegen de handen in elkaar om een hervulconcept voor het afvullen van detergenten in het winkelpunt te realiseren. Met dit project willen ze het hervullen van verpakkingen door consumenten optimaliseren, om zo een brede groep van winkels en consumenten te bereiken. De projectpartners doen dat door in te zetten op het gemak voor de consument - intuïtief, snel, geen gemors - en voor de retailer: geen verspilling, minimale reiniging en onderhoud en snelle aanvulling. Op die manier willen ze van ‘hervul’ een schaalbare en rendabele businesscase maken en nog meer plastic en CO² besparen. Bijkomend hopen ze andere retailers te inspireren om hervul op grotere schaal toe te passen.

5. Pizza Re-Imballagio – Mivas en Avamoplast

Met dit project beogen de projectpartners de ontwikkeling en implementatie van een herbruikbare pizzadoos. Jaarlijks worden wereldwijd 4 miljard kartonnen pizzadozen weggegooid na een korte levensduur. Recyclage is vaak moeilijk door vervuiling en bovendien bestaat er de perceptie dat karton milieuvriendelijk is terwijl de productie ervan een grote milieu-impact heeft. Dit project zou op beide fronten - afval en perceptie - impact kunnen creëren. Door sterk in te zetten op het wegwerken van de logistieke en administratieve knelpunten willen zij het gebruik van herbruikbare verpakkingen voor alle typen consumenten en pizzazaken haalbaar en gebruiksvriendelijk maken.

6. Herbruikbare verpakkingen voor gerechten binnen het delivery-/takeaway-ecosyteem – Bavet en Deliveroo

De missie van spaghettiketen Bavet is mensen samenbrengen rond een heerlijke kom spaghetti, in hun restaurants of thuis via onder andere Deliveroo. Het nadeel van deze thuisbeleving is de hoeveelheid wegwerpverpakkingen en bijhorende CO²-impact die daarbij komt kijken. Omdat beide projectpartners duurzaam ondernemerschap hoog in het vaandel dragen, willen ze via dit project herbruikbare verpakkingen implementeren binnen de delivery- en takeaway-stroom, in samenwerking met een externe logistieke partner. Naast de ecologische impact hopen ze ook te komen tot een logistiek werkend systeem, een gepast verdienmodel en een veranderde consumentenhouding.