Zalando start deze zomer nog met de bouw van een distributiecentrum in Bleiswijk nabij Rotterdam. Ook twee locaties in België - Dour en Gent - waren in de running, maar ze haalden het niet. Gent had op een zeker moment zelfs de beste kaarten, maar de Brexit verstoorde het logistieke toneel.

Het fulfilment center in Bleiswijk van de online moderetailer zal op de middellange termijn 1.500 banen creëren, hoewel het de meest geautomatiseerde locatie binnen het netwerk van Zalando wordt. De nieuwe locatie heeft  een vloeroppervlak van 140.000 m² en een totale opslagcapaciteit van 16 miljoen items. De eerste pakketten worden naar verwachting in de zomer van 2021 vanuit Bleiswijk verstuurd. Het zal de producten verzenden naar ontvangers in de Benelux alsook in Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

“De uitbreiding van Zalando’s logistieke netwerk is een belangrijke voorwaarde om de groeidoelstelling voor 2023/2024 - een bruto-omzet van 20 miljard euro - te realiseren“, stelt Jan Bartels, senior vice president customer fulfilment bij Zalando. Volgens Kenneth Melchior, Director Northern Europe, spelen de markten binnen de Benelux een integrale rol in deze groeiambitie: “De komende vijf jaar willen we onze omzet in deze regio meer dan verdubbelen en daarmee onze positie als marktleider versterken. De opening van ons fulfilment center in Bleiswijk is cruciaal om deze groei mogelijk te maken”. 

Volgens hem streeft Zalando naar het verkorten van de levertijden in de Benelux. Zodra het fulfilment center volledig operationeel is, beoogt de retailer in de regio next- en same-day leveringen.

Reactie Comeos

“Ook ons land was in de running maar haalde het niet. Comeos betreurt de beslissing. Het is de zoveelste keer dat we jobs verliezen aan het buitenland. België loopt daarmee 1.500 jobs mis,” zegt Dominique Michel, ceo van de handelsfederatie Comeos, in een reactie.

“Het is een triest extra voorbeeld dat alle grote spelers keer op keer beslissen om hun distributiecentra net over de grens van België te bouwen.  De voorbije jaren zijn we zo al meer dan 17.500 jobs kwijtgespeeld’, stelt hij.

“In maart vorig jaar besliste de regering om de kosten voor nachtarbeid te verlagen.  We wachten vandaag nog altijd op de uitvoering van die beslissing. In de praktijk is er niets veranderd en elke maand die voorbijgaat, is een verloren maand”, betreurt Michel.

Echte reden is de Brexit

De topman van Comeos heeft het echter niet bij het rechte eind. Volgens Joost Uwents, de CEO van WDP, waren niet de flexibiliteit en de loonkost de reden waarom Zalando voor Nederland koos, maar wel zuiver logistieke motieven die aan de Brexit gerelateerd waren. De logistiek vastgoedontwikkelaar was in de running met een project in de Gentse havenzone. Daarnaast had ook zijn concurrent Goodman in Dourges (Henegouwen) een project. Beide vielen begin 2018 uit de boot. 

Aan de transportnieuwssite Flows zegt Uwents dat de reden waarom Zalando niet voor België koos, de Brexit is. “Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het distributiecentrum vooral de Benelux, Noord-Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk zou afdekken. Gent was in die context zelfs het best gepositioneerd. Toen bleek dat het met de Brexit de slechte kant uitging, besliste Zalando om de opzet van de distributie te veranderen en zich te concentreren op de verdeling in de Benelux en Noord-Frankrijk. Hierdoor verplaatste het geografische zwaartepunt van het afzetgebied zich richting Nederland. Een locatie in dat land was dan ook logistiek interessanter”, zegt Uwents.