- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Zalando levert sinds logistiek- en fulfilment diensten aan derden. De Duitse online modewinkel heeft tijdens zijn Playday de lancering aangekondigd van de afdeling Zalando Fulfillment Solutions. Hiermee gaat Zalando (opnieuw) Amazon achterna. Die is als e-tailer nog steeds verlieslatend, maar verdient geld met het aanbieden van diensten aan derden.
Via Zalando Fulfillment Solutions kunnen modemerken en webwinkels de opslag en fulfilment-activiteiten van hun producten aan het platform uitbesteden. Zalando beschikt vandaag over zes logistieke centra in Duitsland (4), Frankrijk (1) en Italië (1), maar op korte termijn zullen het er acht in vijf landen zijn. Ook in Nederland, Oostenrijk en Spanje worden logistieke centra gebouwd.
Voorlopig werden de logistieke diensten door Zalando enkel in Duitsland uitgetest. Vijf partners gebruiken nu al Zalando Fulfillment Solutions: Bestseller (Jack & Jones en Vero Moda), Elvi, EVITA, Motion Fashion en Surf4Shoes.
Kledingbedrijven kunnen bij Zalando logistieke ruimte voor hun voorraden reserveren en de logistiek van de logistiek uitbesteden. Dat wil zeggen dat Zalando voor hen ook de binnenkomende items afhandelt en de orderpicking doet. Ook de verzending en de retourzendingen worden verwerkt. De kledingbedrijven die hun logistiek toevertrouwen aan Zalando kunnen van de verschillende leveringsopties van de webwinkel profiteren. Voor deze diensten vraagt het Duitse bedrijf een commissievergoeding.
Door deze diensten aan derden aan te bieden kan Zalando zijn distributiecentra beter benutten. Ook wordt de inkoopkracht bij de pakjesdiensten groter. Voor Zalando is het aanbieden van fulfilmentdiensten echter ook een belangrijke bron van inkomsten. Bijkomend voordeel is dat deze omzet ontstaat zonder dat er risico’s worden genomen, vermits de stocks eigendom zijn van de derde partijen.
Hiermee volgt Zalando het voorbeeld van Amazon. De Amerikaanse webgigant realiseert nu al meer dan de helft van zijn omzet met marktplaats- en fulfilmentdiensten. Voor deze diensten wordt een commissie gevraagd dat tussen 14 en 40% van de verkoopprijs varieert. Algemeen wordt aangenomen dat naast cloudgebaseerde softwarediensten, deze activiteiten de bescheiden winst van Amazon genereren.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?