Cora en Match France zijn verkocht aan Carrefour, samen met hun tegenhangers in onroerend goed. Een zeer mooi offensief van Alexandre Bompard én een bewijs van de veranderde houding van de familie Bouriez, de eigenaars van Louis Delhaize Group. Het zou logisch zijn om na Roemenië en Frankrijk dezelfde winkels in Luxemburg te verkopen. Maar wat zijn de vooruitzichten voor de Belgische winkels?  

Alles lijkt erop te wijzen dat Alexandre Bompard geen tijd heeft verspild en deze overname van de Franse Cora en Match winkels met spoed heeft uitgevoerd: er waren geen eerdere geruchten doorgesijpeld, en dat is zeer zeldzaam in de sector. Voor het hoofd van de Carrefour-groep is dit een grote slag, niet alleen in termen van marktaandeelwinst, maar ook in termen van geografische complementariteit van het netwerk: het oosten en noorden van Frankrijk zijn gebieden waar Carrefour zijn positie effectief kan versterken. De uitdaging zal natuurlijk zijn om de bedrijfsculturen te harmoniseren, en die van Match, en nog meer die van Cora, zijn uniek, met een grote mate van autonomie voor elke winkelmanager en zelfs elke afdelingsmanager. In het persbericht wordt niet duidelijk gemaakt wat er zal gebeuren met de Cora- en Match-banners, maar we mogen niet vergeten dat de Continent- en Champion-banners na de fusie met Promodès Carrefour hypermarkten of Carrefour market werden. De reden achter het volume van de huismerken, die in deze moeilijke tijden een veroveringswapen zijn, is het bevoordelen van Carrefour.

Voor de familie Bouriez is de cheque van iets meer dan een miljard euro zeker welkom, omdat het meer dan waarschijnlijk de schuld van de Groep zal dekken. Het is ook een verdere indicatie van de mentaliteit van de aandeelhouder, die ervoor had gekozen om de volledige controle over het bedrijf in handen te nemen na het een tijd aan een externe manager te hebben toevertrouwd. Na de verkoop - al aan Carrefour - van de welvarende Roemeense Cora-winkels, is de verkoop van Cora en Match France natuurlijk van een heel ander belang. Wat blijft er over in de groep? Een paar juweeltjes, zoals de Truffaut tuincentra, of de Bon d'ici keten, gewijd aan lokale voedselproducenten, waarvan het ons niet zou verbazen als de familie ze zou willen houden. Maar voor de rest is het waarschijnlijk gewoon een kwestie van kansen. De groep Louis Delhaize heeft zijn dochterondernemingen grotendeels opgesplitst. Delitraiteur is bijvoorbeeld een aparte business unit van de andere merken. Cora en Match Luxemburg zijn ook ondergebracht in een aparte juridische entiteit. Zelfs het eigendom van het onroerend goed is belangrijk: het is in het belang van de koper van de merken om ook de winkelportefeuille te kopen, als hij controle wil hebben over alle financiële stromen die de winstgevendheid bepalen. De verkoop van Cora en Match France gaat logischerwijs gepaard met die van Galimmo, dat eigenaar is van de vastgoedportefeuille, maar voor zover wij weten alleen in Frankrijk. Dit laat de deur open voor potentiële kopers in andere markten.