Meta, het moederbedrijf van Facebook, Whatsapp en Instagram, wil fysieke winkels openen. Het wil er consumenten laten kennismaken met technologieën als virtual en augmented reality, iets waar het zich steeds meer in specialiseert.

Via zijn verschillende filialen commercialiseert Meta diverse virtual reality (VR) en augmented reality (AR) toestellen, zoals helmen of videochatapparaten. Die toestellen moeten een belangrijke rol gaan spelen in het metaverse, een soort 3D-versie van het huidige internet, dat het bedrijf wil ontwikkelen. Via fysieke winkels kan Meta de producten in de etalage zetten en consumenten laten ontdekken wat de mogelijkheden ervan zijn. Het nieuws is nog niet officieel, maar de Amerikaanse televisiezender CNBC weet dat het bedrijf een flagship store gaat openen in Burlingame, Californië.

De toekomst van het internet

“Ik wil dat we na verloop van tijd gezien worden als een metaverse-bedrijf”, zei CEO Mark Zuckerberg bij de aankondiging van de naamsverandering van het technologiebedrijf eind oktober. Daarmee vatte de oprichter van het bekendste sociale netwerk de toekomstige ambities samen van de groep waar ook Instagram, Whatsapp, Messenger, Oculus en Portal deel van uitmaken. Een metaverse is een virtueel 3D-universum waar gebruikers via avatars kunnen interageren, werken, spelen, shoppen en zelfs concerten bijwonen. Volgens de voorstanders, waaronder Zuckerberg, vertegenwoordigt de technologie de toekomst van het internet en van sociale netwerken. Reden waarom Meta er 50 miljard dollar wil in investeren. 

Markt van 2.500 miljard dollar

Het is niet het enige bedrijf dat er muziek in ziet: ook Microsoft en Apple werken aan de creatie van hun eigen metaverse. Epic Games, maker van Fortnite, is al begonnen met het veranderen van zijn bekende game met 350 miljoen online spelers naar een uitgebreider virtueel universum. Niet onbegrijpelijk: volgens een rapport van Bloomberg Intelligence kan de markt goed zijn voor 2.500 miljard dollar tegen 2030. Een groeiend aantal merken ziet ook brood in aanwezigheid in metaverse. Vorige week diende Nike bij het Amerikaanse patentenbureau verschillende aanvragen in voor onder meer de slogan ‘Just do it’, zijn bekende ‘Swoosh’-logo en virtuele koopwaar en andere objecten die bruikbaar zijn in een virtuele omgeving.