De categorie verse pizza’s volgt de trend van vele andere categorieën, namelijk omzetstabiliteit door een geleidelijke prijsstijging. Uit de praktijk blijkt eens te meer dat de goedkoopste referenties ook de meest succesvolle zijn.

Het segment van de verse pizza’s vertoont enkele bijzondere kenmerken. Ten eerste heeft het altijd ongeveer driemaal minder volume gegenereerd dan de diepvriespizza’s. Ten tweede wagen weinig nationale merken zich eraan, omdat het over het algemeen wordt gedomineerd door private labels. Wat de A-merken betreft kennen we vooral L’Artisane, Sodebo en Mamma Roma. Over heel 2022 volgde het segment van de verse pizza’s de trend die ook in vele andere categorieën en in een relatief gespannen context werd waargenomen: de omzet steeg met 8,7%, dankzij een prijsstijging van 10,1%, maar kende tegelijk een daling van de volumes met 1,3%. De retailers leggen uit dat de keuze van de consument verschuift naar meer betaalbare pizza’s van de huismerken. “We beschikken niet over gegevens om de volgorde van belangrijkheid van de criteria bij de aankoop van verse pizza’s te bepalen, maar we merken wel dat de klanten meer lijken te kiezen voor private labels, waarvan de gemiddelde prijs in 2022 meer dan 30% goedkoper was dan die van de A-merken”, zegt Siryn Stambouli, woordvoerster bij Carrefour. “De verkoop van de verse producten is kwantitatief met 1% gedaald ten opzichte van 2021, maar wat betreft ons huismerk met 2% gestegen.” Bij Colruyt bijvoorbeeld vertraagt de markt voor verse pizza’s enigszins, met een daling van 4% over het afgelopen jaar. “Op de eerste plaats qua verkoop staat de Everyday Pizza bolognese, die ook de goedkoopste van het assortiment is”, legt Nathalie Roisin, woordvoerster van Colruyt Group, uit. “Deze wordt gevolgd door drie andere Everyday-referenties, wat bevestigt dat de aankopen worden gedreven door het budget, terwijl de eerste Boni-pizza op de negende plaats komt.”