UNIZO, Roularta en KBC willen een bestaande marktplaats die nu vooral regionaal actief is overnemen. Ze willen ze uitbouwen tot een nationaal e-commerceplatform op maat van lokale handelaars en KMO's. Dat moet tegen volgend jaar operationeel zijn.

Daartoe worden op dit ogenblik de nodige stappen gezet,” zeggen de drie organisaties in een communiqué. Met dit initiatief willen ze de Belgische KMO’s helpen om hun achterstand op gebied van e-commerce in te halen.

Volgens de drie organisaties besteedt de Belg momenteel al 9% van zijn shoppingbudget aan online-aankopen. Daarvan gaat echter twee derde naar het buitenland (Red.: Volgens de cijfers van Ecommerce Europe zijn deze cijfers niet zo hoog: 3% van de omzet van de retail wordt is e-ccomerce en ‘slechts’ 34% van de aankopen in 2014 werd bij buitenlandse wabshops besteld).

Niet echt verwonderlijk, want wie op het internet gaat zoeken, komt eerst bij de grote internationale webshops uit. Vandaag is slechts één op drie Belgische winkels met online verkoop bezig. Er is dus een inhaalbeweging nodig,” stelt  Luk Wynants Directeur Gratis Pers Roularta Media Group.

Geen webshop

Volgens een studie van Q&A Research &Consultancy heeft 30% van de retailers in België inderdaad nog geen webshop. De helft van de retailers biedt echter wel de mogelijkheid om online bestellingen af te halen in de winkels. 

Uit een onderzoek van goudengids.be blijkt overigens dat er nog steeds een grote digitale kloof bestaat tussen de Belgische bedrijven en hun klanten. Zo heeft één vierde van de Belgische bedrijven (in het algemeen, dus niet alleen de retailers) nog geen website. En slechts 11% van hen heeft een website geschikt voor mobiele apparaten (smartphones en tablets). Dat terwijl 8 van de 10 Belgische huishoudens over een internetverbinding beschikt en 57,5% van de Belgen mobiel internet heeft

Troeven

Volgens Unizo, Roularta en KBC hebben lokale handelaars een aantal troeven die ze ook voor hun ‘online toekomstkansen’ kunnen benutten: de nabijheid van hun fysieke winkel, de mogelijkheid tot persoonlijk contact voor zowel advies en dienst na verkoop.

“Het nieuwe e-commerceplatform zal lokale handelaars en KMO’s onder meer de kans bieden om online naar buiten te komen,” zo wordt gesteld. Het zal een aantal ondersteunende functies aanbieden, zoals vormgeving, marketing, betaalfaciliteiten en logistiek.

Hoe dat laatste in zijn werk zal gaan, wordt niet gezegd. De logistiek is immers een van de moeilijkste, zo niet de moeilijkste opdracht bij het uitbouwen van een webshop.