De federale regering zou vandaag moeten beslissen om de regels rond nachtarbeid in de e-commerce te versoepelen. Daardoor wordt nachtarbeid makkelijker, ook tussen 20 uur en middernacht, het ‘spitsuur’ in de sector. Het is maar de vraag of dat voldoende zal zijn om meer online handel in België te kunnen ontplooien. Uit een enquête van Montea blijkt dat de grootste rem niet de regels rond nachtarbeid is, maar de hoge loonkost en het mobiliteitsprobleem.

Het kernkabinet van de federale regering zou vandaag nog de verdere uitwerking van het zomerakkoord moeten beklinken. Daarin staat dat het voor e-commercebedrijven makkelijker wordt om - op bedrijfsniveau - nachtarbeid in te voeren vanaf 20 uur. Dat moet gebeuren via een wijziging van het arbeidsreglement, die door slechts één vakbonden moet goedgekeurd worden. Comeos vreesde dat de versoepeling slechts zou gelden tussen middernacht en 5 uur, terwijl ze vooral tussen 20 uur en middernacht belangrijk is.

Volgens de woordvoerder van Alexander De Croo, vice-premier en minister van Digitale Agenda, is die vrees ongegrond. Nachtarbeid wordt wel degelijk vanaf 20 uur mogelijk, wat ook in de ‘eerste lezing’ van het Zomerakkoord stond. “Door de sector toe te laten meer efficiënt te werken, rekenen we niet alleen op een verdere groei van de e-commerce-activiteiten, maar geven we de bedrijven ook de nodige slagkracht om internationaal te concurreren. De bedoeling van deze nieuwe regeling is de huidige hindernissen rond nachtarbeid weg te nemen”, zegt de minister zelf.

 

Sprong voorwaarts, maar…

Volgens hem is de nieuwe regeling dus “een belangrijke sprong voorwaarts”, een mening die gedeeld wordt door Jo De Wolf, de CEO van logistiek vastgoedspecialist Montea. Toch is hij ervan overtuigd dat deze stap onvoldoende is om meer logistieke activiteiten voor de e-commerce in België te kunnen ontplooien. De groep heeft onlangs een enquête uitgevoerd bij 50 grote logistieke spelers in België. Ter herinnering: in die sector is nachtarbeid al langer mogelijk.

 

Loonkost en mobiliteit

Uit die enquête blijkt dat volgens de logistieke dienstverleners, de grootste kritische factoren de mobiliteitsproblematiek en de hoge loonkost zijn. “Die gelden ook voor de e-commerce”, zegt De Wolf. “Distributiecentra voor de onlinehandel hebben een actieradius van 150 à 200 kilometer. Vanuit een distributiecentrum in het zuiden van Nederland kan men perfect heel België afdekken”. Volgens hem wordt het dan ook zeer moeilijk om e-fulfilmentcentra aan te trekken of op te starten  in België, zolang die twee kritische factoren niet zijn opgelost”.

Ook het feit dat men in Nederland – in tegenstellig tot België - al vijftien jaar geleden een aantal strategische keuzes heeft gemaakt, zoals het uitbouwen van logistieke zones met een binnenvaartaansluiting, speelt in het voordeel van onze Noorderburen, zegt De Wolf nog.