We komen terug op wat zonder twijfel het belangrijkste nieuws van de voorbije week was: de aankondiging dat Intermarché en de Groep louis delhaize een aankoopalliantie beginnen, meteen na de aankondiging van de stopzetting van de samenwerking tussen Carrefour en Provera. Zoals altijd bij allianties is het onderwerp ingewikkeld en gehuld in grote discretie bij de betrokken spelers. Laten we toch proberen om tussen de lijnen te lezen

Aankoopallianties vormen een echte mille-feuille: je hebt laag na laag na laag. En de overlappingen zijn al even talrijk als ze vaak voorkomen. Allianties kunnen op verschillende niveau’s aangeknoopt worden. Degene die een echt feuilleton vormen en die regelmatig het ongenoegen van de FMCG-fabrikanten voeden die erbij betrokken zijn, zijn de Europese aankoopallianties. Ze heten AgeCore, EMD, AMS, Horizon, Eurlec, Coopernic, Carrefour-Tesco of ook nog – last but not least - Epic. Ze hebben niet allemaal hetzelfde doel of dezelfde manier van werken. AMS heeft een specifiek doel: ze probeert de sourcing te versterken van de private label gamma’s voor zijn leden eerder dan in hun naam te onderhandelen met de zwaargewichten van de industrie. Eurelec gaat erg ver in zijn integratie: het is een coöperatieve aankooporganisatie die de rol van unieke gesprekspartner is voor de grote internationale leveranciers, die hen exclusief factureren voor de gezamenlijke aankopen van Leclerc en Rewe. Maar ook met alle verschillen die er zijn, kunnen we zeggen dat velen onder hen met grote klanten onderhandelen over het globale kader van aankopen en samenwerken. Carrefour, geallieerd met Tesco, heeft een eigen structuur die wereldwijd werkt en gebaseerd is in Genève: Carrefour World Trade. Allianties zijn omstreden. Zijn zulke samenwerkingen legitiem of niet? Marcel Corstjens, de bekende retailexpert van INSEAD, schrijft er een voordelig effect aan toe voor de portemonnee van de consument.