De grote FMCG-fabrikanten, verenigd in de Europese vereniging AIM, protesteren tegen de praktijken van de pas opgerichte inkoopalliantie Epic, die is opgericht door Edeka, Magnit, ICA, Migros en Jeronimo Martins en die wordt geleid door Gianluigi Ferrari, het voormalige hoofd van AgeCore. De eisen van Epic zijn pure afpersing volgens AIM.

Epic Partners is de laatste in een reeks inkoopallianties van Europese retailers die in maart werd opgericht rond het Duitse Edeka, het Nederlandse Picnic, het Zwitserse Migros, het Russische Magnit, het Zweedse ICA, het Portugese Jerónimo Martins en het Poolse Biedronka. Het werd vooral tot leven gebracht door de illustere Gianluigi Ferrari, ex-baas van Agecore, die onlangs ook de Everest-centrale in Amsterdam voor Edeka en Picnic oprichtte, nadat Edeka en Intermarché AgeCore hadden verlaten. Epic partners bundelt de toegang tot de aankopen van een retailalliantie met een gezamenlijke waarde van 142 miljard euro, waardoor het volgens AIM op ons continent machtiger is dan Amazon.

Hoewel AIM in zijn persbericht zorgvuldig de naam van Gianluigi Ferrari vermijdt, is het duidelijk dat de vereniging onmiddellijk de handtekening van het voormalige hoofd van Agecore en haar vroegere identiteiten Coopernic en Core herkend in de eisen van de centrale, die redelijk agressief is. Zoals bekend onderhandelt ze minder rechtstreeks over de aankoopvolumes, maar leggen zij de grote leveranciers kortingen of extra bijdragen op. AIM heeft dan ook niet gewacht om haar ongenoegen publiekelijk te uiten. 

"Wij hebben begrepen dat Epic dezelfde obstakelmanipulatie toepast tegen FMCG-fabrikanten als jarenlang is toegepast door AgeCore, waarbij zij hun grote macht op vele markten uitbuiten en de concurrentie verstoren", aldus Michelle Gibbons, algemeen directeur van AIM. "De tactieken van deze “bewakers” werden beschreven in de onlangs uitgezonden ARTE-documentaire ‘Hypermarchés, la chute de l'empire’. Opnieuw wordt gebruik gemaakt van gecoördineerde instructies om, al dan niet als bedreiging, producten van meerdere markten te schrappen en van het afpersen van buitensporig hoge vergoedingen om toegang te krijgen tot markten - een vorm van tolheffing voor markttoegang. Wanneer een retailer zoveel macht heeft over de bij Epic aangesloten markten, die goed kunnen zijn voor 20-30% van uw omzet, hebt u geen andere keuze dan toe te geven aan de oneerlijke eisen: ze zijn anticoncurrentieel en gijzelen uw bedrijf.”

Een zeldzame publieke opinie

Het komt zeer zelden voor dat fabrikanten in het openbaar hun woede uiten over wat zij zien als ongerechtvaardigde eisen van de inkoopallianties, normaal wenden ze zich anoniem tot de pers. Maar de recente uitzending van ARTE lijkt hen in dit opzicht meer vertrouwen te hebben gegeven, net als de vervolging door de Franse mededingingsautoriteit van een van de voormalige leden van AgeCore, Intermarché.

In het persbericht waakt AIM erop dat het de toekomst niet beledigt door het kaf van het koren te scheiden en de overgang naar het Europese loket niet categorisch af te wijzen, op voorwaarde dat dit echte wederzijdse voordelen biedt, en niet alleen op creatieve wijze aangeduide nep tegenprestaties om een vorm van afpersing te maskeren: "Deze bewakersallianties verschillen van echte inkoopcombinaties waarin onafhankelijke retailers samenwerken met FMCG-fabrikanten om te zorgen voor een efficiënte en eerlijke toeleveringsketen die het beste oplevert voor de consument. De bevoorradingsketen wordt momenteel geconfronteerd met tal van uitdagingen, zoals inflatie, logistieke moeilijkheden en stijgende grondstofprijzen. Tegelijkertijd blijven wij als FMCG-fabrikanten innoveren, investeren en onze productieprocessen en producten transformeren met het oog op een duurzamere toekomst. Een eerlijke bevoorradingsketen die samenwerkt aan een duurzamer Europa kan niet werken met dit soort giftig gedrag dat de concurrentie verstoort en uiteindelijk schadelijk is voor consumenten en bedrijven in de EU," concludeert Michelle Gibbons.