Vijf Brusselse winkels van Intermarché by Mestdagh hielden vanochtend hun deuren gesloten. De vakbond CNE klaagt onder meer over het feit dat te veel Intermarché-producten voorzien moeten worden van tweetalige etiketten. Daarnaast lijkt ze het Intermarché-model nog steeds niet te aanvaarden.

De 5 Brusselse Mestdagh-winkels in Ukkel, Vorst, Schaarbeek, Molenbeek en Jette staakten vanmorgen om hun ongenoegen te uiten. De vakbonden zijn niet te spreken over de ontwikkelingen die de nieuwe eigenaar, Intermarché, voor Mestdagh heeft gepland. Les Mousquetaires willen de 86 overgenomen winkels geleidelijk aanpassen aan het Intermarché-model, dat uitsluitend gebaseerd is op zelfstandige ondernemers. Dat overgangsplan mag dan wel de meeste van de arbeidsvoorwaarden van het personeel van de geïntegreerde winkels garanderen, zoals de vakbond CNE stelt: "Voor de gemiddelde mens lijkt dit op zich geen probleem te zijn! De werkgelegenheid lijkt in hetzelfde "tempo" te worden gehandhaafd, en het is zelfs een gelegenheid voor klanten die zich sinds 4 januari haasten om te profiteren van kortingen op Carrefour-producten, aangezien deze vanaf 15 januari niet meer in deze winkels konden worden verkocht." Toch zit er een serieuze adder onder het gras. Zo verwijt de vakbond Intermarché organisatorische problemen: wachtrijen aan de kassa's, personeelsproblemen en -tekorten, overmatig gebruik van uitzendkrachten en studenten, enzovoort. En in het geval van de Brusselse winkels is de sociale partner niet te spreken over het beplakken van Intermarché-producten met tweetalige etiketten. Tot nu toe was de taalbarrière geen probleem voor Intermarché, die zich in België enkel op Wallonië concentreerde. Maar door via Mestdagh ook de Brusselse en Vlaamse markt te betreden is het bedrijf verplicht om de wetgeving rond tweetaligheid na te leven en zijn verpakkingen aan te passen.

De grote vraag is wie zou moeten instaan voor die nieuwe etikettering. Moet die aanpassing gebeuren op de productielocatie, in het industriegebied van Intermarché? Dat zou veel tijd vragen. Bovendien is de ruimte op de verpakking beperkt en de vraag is of het echt de moeite waard is voor zo'n beperkt aantal winkels. Een andere mogelijkheid is dat de voor deze winkels bestemde producten op het centrale kantoor worden overplakt met tweetalige etiketten. Maar dit brengt andere logistieke problemen of risico's met zich mee, te beginnen met een dubbele orderpicking. Daarom wordt deze taak uiteindelijk in de winkel zelf uitgevoerd, maar CNE hekelt dat daardoor het personeel overbelast wordt. "De werknemers moeten etiketten drukken en plakken op elk apart product van het merk Intermarché en dat in een chaotische werkorganisatie!” Hoewel de vakbond vraagt om een andere oplossing, is ze - paradoxaal genoeg - ontevreden over het initiatief van Intermarché om deze taak aan externe teams toe te vertrouwen. "De nieuwe directie heeft zonder enig overleg besloten om zonder opleiding en tijdelijk werknemers van een extern bedrijf in te zetten, terwijl dit werk recurrent zal blijven tot er andere oplossingen zijn gevonden!", klinkt het namelijk bij CNE.

De vakbond laat weten dat er vandaag om 14u00 een verzoeningsoverleg gepland staat. Daarbij benadrukt ze de hoop dat het huidige Mestdagh-netwerk gehandhaafd wordt volgens een geïntegreerd model, met de bijbehorende regels voor sociaal overleg.”Ondenkbaar”, klinkt het bij Intermarché, dat een van de zuiverste businessmodellen op basis van zelfstandigen hanteert.