De categorie specerijen bleef relatief gespaard van de snel oplopende inflatie van het laatste jaar, en had er dan ook weinig onder te lijden. De bouillons en fonds zijn tijdens deze periode zelfs sterker geworden.

Specerijen, kruiden en fonds lijken het afgelopen jaar, dat werd gekenmerkt door een inflatiecrisis die in de afgelopen decennia haar gelijke niet kende, zonder al te veel problemen te zijn doorgekomen. Volgens de cijfers van NielsenIQ (MAT P09 2023) bleven de prijsstijgingen in de categorie specerijen ver onder de algemene inflatie, ongeveer de helft zelfs. Dit was niettemin genoeg voor deze categorie om een gezonde groei in omzet te laten optekenen, ondanks een zeer lichte daling wat betreft de verkoopvolumes. “2022 was al een moeilijk jaar en 2023 verloopt niet anders. Maar in tegenstelling tot vorig jaar stijgt de verkoop dit jaar meer, mede dankzij de hogere gemiddelde prijzen”, legt Peggy Wouters, sales manager retail België bij Verstegen, uit. Ze bevestigt echter dat de prijsstijgingen relatief gematigd zijn gebleven, vooral omdat de conventionele supermarkten de gemiddelde prijzen minder hebben laten stijgen dan de hard discounters. “Verstegen is natuurlijk een merk dat waarde toevoegt aan het assortiment en aan de verkoop”, vervolgt de sales manager retail van de Nederlandse kruidenspecialist. “Dat stellen we al enkele jaren vast door de ontwikkeling van ons marktaandeel te analyseren: sinds 2018 stijgt het jaarlijks waardoor het nu bijna 8% (MAT P07 2023, n.v.d.r.) bedraagt.” De aanhoudende opmars van het Rotterdamse merk brengt trouwens ook een opmerkelijk fenomeen aan het licht dat de afgelopen maanden in de categorie werd geconstateerd. “In tegenstelling tot wat we bij andere producten hebben gezien, heeft de inflatiecrisis de machtsverhoudingen tussen de A-merken en huismerken bij de specerijen in geen geval veranderd”, zegt Peggy Wouters.