Ondanks de moeilijke marktomstandigheden, besparen consumenten niet op koeken. Dat is vooral te danken aan de vele promo’s, al is de hoge promodruk niet zonder gevaar, stelt Jumbo. “Door de hoge promodruk dreigt de categorie te evolueren van een impuls- naar stockageproduct, wat ook gepaard gaat met een downgradingeffect.” 

In tegenstelling tot sommige andere categorieën, waar consumenten hun aankopen terugschroeven door hun verminderde koopkracht, worden koeken niet uit het dagelijkse eetpatroon geschrapt. Zo tonen cijfers van marktonderzoeksbureau NielsenIQ (MAT P11 2023) dat het volume het afgelopen jaar toenam met 1,5%. Een mooie prestatie, aangezien de categorie ‘Sweet Snacks’, naast de categorieën: ‘Salted Snacks’ en ‘Toast & Bakery’, de enige categorie is die erin slaagde om volumegroei te genereren. Dat de koekenvolumes toenamen, is echter niet voor de hand liggend aangezien de prijzen flink stegen (+13,6%), wat er ook voor zorgde dat de categorie in waarde toenam met 15,4%. Maar hoe komt het dat consumenten, ondanks de serieuze prijsstijgingen die volgens Colruyt Group te wijten zijn aan de stijgende energie-, grondstof- (suiker, chocolade en eieren) en loonkosten, zo hard vasthouden aan hun koeken? Pascale Hauwe, category planning & activation manager bij Mondelēz International in België, legt uit: “Koeken worden aanzien als een essentieel product dat consumenten graag in huis hebben. Bijvoorbeeld om mee te geven aan de kinderen naar school, voor een leuk familiemoment of als er bezoek komt of een verwennerij voor jezelf. Deze consumer needs zijn essentieel en we zien dat de consument hier niet op wil inboeten.”