Picnic dekt nu ook grote delen van Amsterdam af. De Nederlandse online supermarkt groeit snel. Maar ook andere boodschappendiensten worden steeds populairder in Nederland. In die mate zelfs dat de online omzet van de productcategorie Food/Nearfood het hardst groeide in het vierde kwartaal van 2017, zo blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.

Picnic ontwikkelde zich sinds de start in 2015 in eerste instantie in middelgrote steden. Maar de online supermarkt richt in toenemende mate ook zijn pijlen op de grotere steden. Na Utrecht, Rotterdam en Den Haag bezorgt de webwinkel vanaf volgende maand ook boodschappen in delen van Amsterdam. Vijftien Picnic-bestelwagens zullen in en rond de hoofdstad rijden.

Voorlopig zullen alleen delen in het zuiden en het oosten van Amsterdam afgedekt worden. Naar verwachting zullen klanten tegen het einde van het jaar in de hele hoofdstad hun boodschappen kunnen laten bezorgen. Dat zal gebeuren vanuit minstens twee lokale hubs.  Ook nu heeft Picnic gekozen voor een graduele aanpak. Zo wordt de capaciteit stap voor stap uitgebouwd om het hele logistiek systeem niet onder druk te zetten.

 

Geld voor groei

Picnic beoogt een landelijke dekking in stedelijke gebieden binnen de vijf jaar. Hiervoor heeft het bedrijf vijf distributiecentra (vandaag zijn het er drie), zeventig hubs en 2.000 elektrische bestelwagens nodig. Om deze ambitieuze groeiplannen te realiseren, haalde het bedrijf vorig jaar 100 miljoen groeikapitaal op bij verschillende ondernemersfamilies.

Dat Picnic gemakkelijk zoveel groeigeld kon samenbrengen, valt te verklaren. De online supermarkten en boodschappendiensten groeien hard in Nederland. In het vierde kwartaal van 2017 kende de productcategorie Food/Nearfood de grootste groeicijfers. Vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder, gaf de Nederlandse consument maar liefst 52% meer uit binnen deze categorie.

Food & Nearfood groeien het snelst

“De reden van de sterke stijging van Food/Nearfood - denk daarbij onder andere aan de dagelijkse boodschappen - is de groeiende populariteit van online supermarkten. Meer en meer consumenten ervaren ook in deze productgroep het gemak van online bestellen en maken daar dus steeds meer gebruik van”, stelt Thuiswinkel.org, de koepelorganisatie voor e-commerce in Nederland.

Na Food/Nearfood was Health & Beauty de sterkste stijger (+46%), gevolgd door Schoenen & Personal Lifestyle (+25%). Net als in het voorgaande kwartaal zijn de online bestedingen in de categorie Telecom afgenomen (-2%).

Hoe groot de categorie Food & Nearfood nu in Nederland is, meldt Thuiswinkel.org niet. De volledige omzet van Thuiswinkel Markt Monitor voor het vierde kwartaal en het hele jaar 2017, wordt pas begin maart 2018 gepubliceerd.

Tijdens de eerste zes maanden van 2017 stegen de online bestedingen in Nederland met 13% tot  10,66 miljard euro. Naar verwachting zal de totale B2C online omzet voor het hele jaar groeien tot 22,6 miljard euro.