JD.com, in China de grootste rivaal van Alibaba, wil 2 miljard dollar ophalen bij investeerders om zijn logistieke divisie fors uit te bouwen, meldt Reuters. Dankzij de beursgang zal JD Logistics zijn netwerk wereldwijd uitbreiden. Ook wil het logistieke diensten aan derden aanbieden en zo zijn rendabiliteit opkrikken.

China's grootste e-commerce bedrijven zijn al een tijdje bezig met de uitbreiding van hun logistieke activiteiten om hun globale groeiambities te ondersteunen. Zo liet Alibaba, China’s nummer één, in oktober weten dat het de komende vijf jaar maar liefst 100 miljard yuan (bijna 13 miljard euro) gaat investeren om een wereldwijd logistiek netwerk uit te bouwen. Ook verwierf het de controle over Cainiao, een van China’s grootste pakjeslogistiekers en – distributeurs.

JD.com, de nummer twee, wil niet achterblijven en gaat dus ook massaal investeren in de logistiek. Volgens het persagentschap hebben veel Chinese en internationale investeerders nu al grote belangstelling voor de fondsenwerving getoond.  Kleinere investeerders die ‘slechts’ 100 miljoen inbrengen, zouden pas mogen instappen als ze kunnen bewijzen dat zij JD logistics nieuwe zaken kunnen aanbrengen.

Intercontinentale crossborder

JD Logistics, momenteel voor 100 % in handen van JD.com, is pas in april vorig jaar een aparte entiteit binnen de groep geworden. Naast de logistiek voor de eigen e-commerce activiteiten biedt het ook diensten aan derden aan. Met een wereldwijd logistiek netwerk kunnen deze klanten gemakkelijker toegang krijgen tot de overzeese markten. Naar verwachting zal de komende jaren vooral de crossborder e-commerce nog grote groeicijfers noteren, omdat steeds meer nationale markten stilaan ‘matuur’ worden. Een van de groeimarkten daarbij is de intercontinentale webhandel. Dat wordt beschouwd als ‘the next big thing’. Steeds meer Chinese producten vinden toegang tot de Europese en Amerikaanse markt en dit is nog maar het begin, zeggen experts. Maar ook in Azië zelf is die beweging op gang gekomen.

Logistiek voor derden

Daarnaast neemt het belang van de logistiek in de rendabiliteit van de e-commerce spelers toe. Door logistieke diensten aan te bieden aan derden wordt meer schaalgrootte gecreëerd. De logistieke stromen worden zo dikker en er kunnen kosten bespaard worden. Dat heeft Amazon bijvoorbeeld al langer getoond.

Naast investeringen in het netwerk zou JD Logistics willen investeren in technologie en IT. Met name de fulfillmentcentra worden steeds meer geautomatiseerd of zelfs gerobotiseerd en er wordt veel geld gepompt in autonoom rijdende bestelwagens. JD. com, bijvoorbeeld, investeerde als eerste in China in de ontwikkeling van drones. Investeringen in IT moeten ervoor zorgen dat de distributiecentra nog efficiënter worden… of misschien zelfs overbodig.

Die technologische push moet de logistieke ketens met andere woorden steeds efficiënter en sneller maken. In de intercontinentale e-commerce is dat een absolute noodzaak. Zo heeft Alibaba al laten weten dat het ambieert om overal ter wereld in 72 uur te kunnen leveren.