
Gondola
Gondola
Op 16 mei was het weer tijd voor Gondola Day: een dag vol interessante sprekers en netwerkmomenten. Het thema dit jaar: And&And. De redactie van Gondola was erbij en bundelde voor u de belangrijkste quotes van de dag. Ontdek hieronder al een kleine preview van het volledige artikel dat zal verschijnen in de juni/juli-editie van Gondola Magazine.
Leonidas is een Belgisch chocoladebedrijf dat geluksmomenten wil creëren voor iedereen. Philippe de Selliers, CEO van Leonidas, vervoegde het iconische merk 7 jaar geleden. Op Gondola Day vertelde hij ons hoe Leonidas is omgegaan met de razendsnelle stijging van de cacaoprijzen die de chocolademarkt onlangs heeft getroffen. Deze stijging heeft de facto gevolgen gehad voor de kosten in de sector, maar bij Leonidas blijft de menselijke factor centraal staan. “We weigeren zaken te doen. Onze menselijkheid is onze trots bij Leonidas”, vertelde De Selliers. Daarom heeft het bedrijf zijn prijzen kunnen handhaven en ervoor gekozen om de prijsverhoging niet door te berekenen in zijn producten. “We hebben besloten om onze prijzen niet te verhogen, zodat we geluksmomenten kunnen blijven creëren”, legde Philippe de Selliers uit. “We waren ons ervan bewust dat we een aanzienlijke marge per verkochte kilo verloren, maar we hadden vooral vertrouwen in onze consumenten en trokken enorm veel nieuwe consumenten aan.” Volgens hem is Leonidas in dit verhaal zelfs als winnaar uit de bus gekomen. “Ondanks dat we een marge per verkochte kilo verloren, hebben we ons volume zo sterk vergroot dat onze EBITDA hoger was in vergelijking met het jaar ervoor, en dat alles met respect voor onze missie.” Sterker nog, Leonidas boekte een omzetstijging van 40% tussen 2017 en 2023, en een stijging van de EBITDA met 140% over dezelfde periode. Zijn missie ten volle leven is dus de boodschap van Philippe de Selliers.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?