Gondola
Exclusief
Gondola
De langverwachte buitengewone vergadering van Mestdagh heeft weinig verrassingen opgeleverd, behalve één ding: een uitgesproken ambitie voor Vlaanderen. Opmerkelijk, want de concurrentie in het noorden van het land is al moordend.
Na de heropening afgelopen woensdag van alle winkels in het Mestdagh-park onder de vlag "Intermarché by Mestdagh" was vandaag opnieuw een vergadering gepland, met de organisatie van een buitengewone ondernemingsraad deze maandagochtend in het hoofdkantoor van Mestdagh. De directie moest "haar ambitie voor de onderneming en haar verkooppunten" presenteren en proberen zowel de angst van het personeel als het wantrouwen van de vakbonden weg te nemen. Zoals verwacht heeft het management van Mestdagh geen herstructurering of sluiting van zijn verkooppunten aangekondigd. En de andere bevestiging is dat "Intermarché by Mestdagh", om van een overwegend geïntegreerd model over te stappen op dat van Intermarché, dat volledig uit onafhankelijke leden bestaat, een soort luchtsluis zal vormen, en dat alle betrokken winkels pas geleidelijk zullen worden overgedragen aan hun kandidaat-zelfstandige exploitanten, die verantwoordelijk zullen zijn voor "het begeleiden [van deze overname] met nieuwe investeringen, zoals in het persbericht wordt bevestigd": "Om deze ambitie te verwezenlijken, zullen de geïntegreerde Mestdagh-winkels geleidelijk het Intermarché-model aannemen: de bedrijfsactiva zullen worden overgedragen aan onafhankelijke bedrijfsleiders (of "leden"), die in hun verkooppunten zullen investeren om ze te ontwikkelen en hun voortbestaan op lange termijn te garanderen. Dit model van onafhankelijke verkooppunten heeft aangetoond dat het kan zorgen voor betere prestaties, een groter vermogen tot aanpassing aan verschillende lokale contexten en een betere aansluiting op territoriale vraagstukken, wat een garantie is voor duurzame en hoogwaardige banen. Dit programma zal stapsgewijs en met inachtneming van de sociale wetgeving en de dialoog met de vakbonden en het personeel worden uitgevoerd.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?