Het einde van de Belgische Blokker-saga is eindelijk in zicht: op 7 mei zullen volgens de overnemer alle vestigingen onder de naam Mega World de deuren openen. Dat geeft de would-be retailer zo’n 11 weken de tijd om alle winkels te rebranden en te voorzien van een assortiment uitverkoop- en partijproducten. In tegenstelling tot wat soms wordt geschreven, is dit niet zomaar “het aankopen van 123 uithangborden”. Onze opinie.

Wij spraken met een doorgewinterde retailmanager die met succes en kennis van zaken al meerdere non-food winkelconcepten in België en diverse Europese landen op de kaart zette. Alleen al een basic rebranding, zou een investering van pakweg 1,25 mio euro zijn (slechts €10.000 per vestiging). Hoe een bedrijf met amper €240 kapitaal dit gaat waarmaken, is hem en ons een raadsel. Als men op 7 mei ook nog volk in de winkels wil, zal er behoorlijk wat reclame moeten gemaakt worden. Naar alle waarschijnlijkheid met 1 of meerdere “toppers” aan een “rotprijs”. Maar ook reclame maken kost handenvol geld, vraag maar aan … Blokker die om budgettaire redenen in België de papieren folder begraven had (met niet minder dan desastreuze gevolgen).

We lezen met verbazing in een artikel van NRC Handelsblad (Nederland), dat Dirk Jan Bron al diverse partijen, of toch 1 (70.000 onderbroeken) klaarliggen heeft. In pakjes van 3. Dat zijn er dus gemiddeld 190 per winkel. Of hij daarmee de slabakkende keten van de ondergang gaat redden? Uiteraard niet en er zal dus meer nodig zijn, maar inkopen in China zal alvast op korte termijn niet lukken (minstens 3 maanden lead time) en het Corona virus zal dat zeker niet versnellen.   

Het opkopen en doorverkopen van restpartijen zou zijn core business zijn, maar diverse restpartij-ketens door NRC ondervraagt, kennen Dirk Jan Bron al net zo goed als de hele retailgemeenschap: nauwelijks of niet. Wat uiteraard wel kan, is dat Dutch Retail Groep bij de overname de hele voorraad “gekocht” heeft voor een symbolische euro. Dat geeft hem natuurlijk de mogelijkheid om alles wat vandaag in de winkels ligt, uit te verkopen aan absolute bodemprijzen. Samen met wat partijen die hij her en der nog kan inkopen, geeft het misschien de mogelijkheid om het personeel als beloofd nog een jaar aan de slag te houden. Of de verkoop van goedkope producten echter de omzet gaat verhogen, waardoor de boel rendabel wordt, is zeer de vraag. Maar blijkbaar heeft Dirk Jan Bron grootse plannen: volgens NRC Handelsblad ziet hij de mogelijkheid om op termijn… 250 winkels in België te runnen en dit “voor een landelijke dekking”.

Ook daar plaatsen we graag wat kanttekeningen bij. Er zijn vandaag al diverse ketens actief in dit segment, denken we maar aan Chronostock, La Foir’Fouille en dergelijke. Het gaat meestal om een handvol winkels, die dikwijls tijdelijk in een goedkoop pand opereren als “pop-up” concept. Vaak of meestal gaat het ook om franchising. De operationele kosten zijn dus laag, wat niet kan gezegd worden van de Belux (ex-)Blokker vestigingen: vaak dure huurcontracten, veel personeel… net waar die typische uitverkoopconcepten niet in mee gaan. Naast de bank-en verzekeringssector en food retail, zijn er nauwelijks concepten die meer dan 150 winkels in ons land hebben en toch een goede landelijke dekking hebben. Ter vergelijking, Action – waarnaar in het kader van Mega World m.i. ten onrechte vaak wordt verwezen – heeft 181 winkels op onze bodem. La Four’Fouille heeft in alle landen samen 240 vestigingen waarvan 220 in thuisland Frankrijk. De leegstand in België groeit (cfr de cijfers van Locatus) en iedereen beseft dat ons kleine landje meer dan winkels genoeg, zelfs te veel heeft.

We hebben dus zoals velen grote vraagtekens bij het project en de vaagheid eromheen en vrezen dat we de mening van eerder vermelde retailmanager moeten delen en we citeren: “ofwel is Dirk Jan Bron superman, ofwel is hij een uit-z’n-nek-luller en gezien zijn historiek, ligt het tweede voor de hand”.

Toch hopen we vooral voor het personeel, dat Mega World wél een succesverhaal wordt. We wensen het Dirk Jan Bron bij zijn zoveelste poging om een keten op te starten, van harte toe. En we nodigen hem bij deze ook graag uit voor een gesprek om zijn ambitieuze plannen nader toe te lichten. De koffie staat klaar.

We vernemen net dat Bron de verhuurders onder druk zet om de huurprijzen drastisch te verlagen, of dat hij anders bij het aflopen van het contract er mee ophoudt op de betreffende locatie. Het bewijs van wat we hierboven schrijven. De locatie (en dus prijs) van de panden past niet bij het concept en de vraag of we van 123 naar 250 winkels gaan lijkt eerder de omgekeerde richting uit te gaan: van 123 naar… 50?