iStock
Exclusief
iStock
Het einde van de Belgische Blokker-saga is eindelijk in zicht: op 7 mei zullen volgens de overnemer alle vestigingen onder de naam Mega World de deuren openen. Dat geeft de would-be retailer zo’n 11 weken de tijd om alle winkels te rebranden en te voorzien van een assortiment uitverkoop- en partijproducten. In tegenstelling tot wat soms wordt geschreven, is dit niet zomaar “het aankopen van 123 uithangborden”. Onze opinie.
Wij spraken met een doorgewinterde retailmanager die met succes en kennis van zaken al meerdere non-food winkelconcepten in België en diverse Europese landen op de kaart zette. Alleen al een basic rebranding, zou een investering van pakweg 1,25 mio euro zijn (slechts €10.000 per vestiging). Hoe een bedrijf met amper €240 kapitaal dit gaat waarmaken, is hem en ons een raadsel. Als men op 7 mei ook nog volk in de winkels wil, zal er behoorlijk wat reclame moeten gemaakt worden. Naar alle waarschijnlijkheid met 1 of meerdere “toppers” aan een “rotprijs”. Maar ook reclame maken kost handenvol geld, vraag maar aan … Blokker die om budgettaire redenen in België de papieren folder begraven had (met niet minder dan desastreuze gevolgen).
We lezen met verbazing in een artikel van NRC Handelsblad (Nederland), dat Dirk Jan Bron al diverse partijen, of toch 1 (70.000 onderbroeken) klaarliggen heeft. In pakjes van 3. Dat zijn er dus gemiddeld 190 per winkel. Of hij daarmee de slabakkende keten van de ondergang gaat redden? Uiteraard niet en er zal dus meer nodig zijn, maar inkopen in China zal alvast op korte termijn niet lukken (minstens 3 maanden lead time) en het Corona virus zal dat zeker niet versnellen.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?