De folder is nog steeds een erg populair reclamemedium omwille van zijn betrouwbare en niet intensieve karakter. Meer dan 9 op de 10 consumenten lezen de papieren folder, zo blijkt uit de Door to Door Impact Survey van Profacts, in opdracht van BD myShopi.

Meer dan negen op tien Belgen lezen of doorbladeren folders,  blijkt uit onderzoek van BD myShopi in samenwerking met onderzoeksinstelling Profacts. Dat zijn er meer dan in 2019. Ondanks alle digitale alternatieven, houdt de papieren folder zich dus perfect staande over verschillende bevolkingsgroepen en leeftijden heen: zowel jongeren als ouderen, en lagere als hogere sociale klassen lezen folders. Vooral de folders van supermarkten blijken populair: meer dan twee op drie leest graag supermarktfolders. Daarnaast baseert maar liefst 86% van de Belgen die een boodschappenlijstje maakt, zich op een reclamefolder om het lijstje op te stellen. Folders over mode, doe-het-zelf, tuin en dier, decoratie en meubelen vervolledigen de top 5 van meest frequent gelezen folders. 

Een folder bereikt gemiddeld 4,5 miljoen Belgische brievenbussen en wordt per huishouden gemiddeld door twee personen gelezen. Uit onderzoek blijkt dat de minst storende reclamevormen het meest geapprecieerd worden. Waar slechts een op tien geen folders leest, ligt het gebruik van advertentieblockers door de consument voor alle mediakanalen een stuk hoger. Zo heeft een op drie een adblocker online en verwijdert een derde onmiddellijk digitale nieuwsbrieven. Op tv zijn de cijfers nog opvallender: bijna de helft van de kijkers kijkt uitgesteld zodat reclame kan worden doorgespoeld of zapt weg bij TV-reclame.

“Wanneer consumenten folders lezen, zijn ze volgens het onderzoek in eerste instantie op zoek naar speciale aanbiedingen”, verklaart Leen Dehantschutter, managing director bij BD myShopi. “De Belgische consument gebruikt de folder bovendien ook om prijzen te vergelijken of om informatie in te winnen over (nieuwe) producten. Bijna de helft van de consumenten geeft aan folders te lezen ter ontspanning. Gemiddeld spendeert de Belg per week maar liefst 18 minuten aan het lezen van folders.” Wanneer de consumenten een keuze moesten maken en slechts één favoriet medium mochten aanduiden, kozen 4 op de 10 consumenten voor de folder als absolute favoriet, voor e-mail (17%) en televisie (14%). Deze top 3 geldt voor alle leeftijdsgroepen.  “Het niet intrusieve karakter van het medium folder speelt hier zeker een rol. De folder valt bij de consument in de brievenbus en de consument bepaalt zélf wanneer hij deze folder doorbladert en hoe vaak hij of zij dit doet. Je wordt als het ware niet “gestoord” tijdens een andere activiteit”, besluit Leen Dehantschutter.