Goed nieuws voor Makro België: de negatieve spiraal is voor het eerst in jaren gekeerd. De omzet van Makro is zo goed als gestabiliseerd, maar voor enige euforie is het nog veel te vroeg, zegt CEO Vincent Nolf.

“Makro ligt op intensieve zorgen”, schreven we een jaar geleden over de winkelketen. Het citaat was afkomstig van Vincent Nolf, de CEO van Makro en Metro, die geen doekjes wond om de delicate situatie waarin de keten zich bevond. Terwijl Metro erin slaagt om het professionele publiek van foodservice en horeca te verleiden, dook Makro in het rood, ondanks de opeenvolgende plannen om het tij te keren. Per jaar daalde de omzet de voorbije jaren gemiddeld 9%. Een op termijn onhoudbare situatie voor de groep Metro, dat er wel voor koos om Makro België te proberen redden, door geld te injecteren (naar schatting zo’n 300 miljoen euro), maar ook door een stappenplan vast te leggen. Zonder een overtuigende commerciële relance was er geen toekomst meer.

“Het beeld van de intensieve zorgen was correct. Op korte termijn was het nodig om het hart van het bedrijf terug op te starten: de commerciële machine”, zegt Vincent Nolf ons vandaag wanneer we hem vragen naar de resultaten van de geleverde inspanningen, op een moment waarop de Belgische activiteiten van de groep het boekjaar afsluiten. Het is goed nieuws: de patiënt verkeert in een betere situatie, ook al houdt Vincent Nolf zich ver van voorbarige euforie. Het recente zomerrapport van GfK toonde hoezeer het cliënteel van Makro de spectaculaire vooruitgang van de keten apprecieerde. Een perceptie die bevestigd wordt door de eigen studies van Makro op basis van het bekende audit- en benchmarkinginstrument Net Promotor Score, waar er een vooruitgang van 8 punten te noteren was