#1 Hoewel sommige categorieën binnen de foodretail mooie resultaten optekenen, geldt dat niet voor beauty- en healthcareproducten. Volgens de laatste Nielsen-cijfers (afgesloten op 14 juli) heeft de personal care categorie het afgelopen jaar zijn verkoopvolumes zien zakken met 2,8%. Ontdek onze analyse in de komende drie dagen. Starten doen we met make-up.

Sinds de komst van het coronavirus wordt ons dagelijkse leven bepaald door de opgelegde veiligheidsmaatregelen van de overheid. Het systematisch dragen van een mondmasker en het herhaaldelijk wassen van de handen zijn twee voorbeelden van factoren die een aanzienlijke invloed hebben gehad op de manier waarop we ons lichaam verzorgen. Tot nu toe is het moeilijk te bepalen in hoeverre het nodig is om onze hygiëne of de manier waarop we ons lichaam hydrateren aan te passen om roodheid en andere huidirritaties te voorkomen. Wat wel zeker is, is dat “alles wat zeep, ontsmettingsmiddelen of schoonmaakproducten aangaat, erop is vooruitgegaan. Iedereen koopt nu Dettol om oppervlakken te desinfecteren. Ook de verkoop van handcrèmes is gestegen omdat alle desinfecterende producten de huid flink uitdrogen”, zegt Cécile Blaimont, marketing & communication manager bij Di, die benadrukt dat de trend ook de badproducten ten goede lijkt te komen. Een groei die zichtbaar wordt bevestigd door de cijfers van Nielsen (afgesloten op 14 juli 2020, op jaarbasis) die een toename van 12,2% bij de lichaamsverzorging laten zien, in tegenstelling tot de haarverzorgingsproducten (-1,3%).

Door de lockdown zijn vele dagelijkse gewoontes verdwenen en het ziet ernaar uit dat die niet meer zullen terugkeren. Make-up bijvoorbeeld, de topcaterogie van gespecialiseerde ketens als Di, is een segment dat sinds de lockdown een vrije val doormaakt : -16,8% in volume volgens Nielsen-cijfers over het afgelopen jaar. De redenen daarvoor zijn divers. Het mag dan wel kloppen dat veel minder mensen tijdens de lockdown de moeite namen om make-up op te doen, toch lijkt het erop dat dit vandaag nog steeds het geval is, of in ieder geval gedeeltelijk. “Het is duidelijk dat alles wat te maken heeft met het maquilleren van de mond of de teint sterk is afgenomen door het dragen van een mondmasker”, legt Cécile Blaimont (Di) uit. Hetzelfde geldt voor deodorants en parfums (-5,4% in volume volgens Nielsen). Naast het meer thuisblijven dat een belangrijke impact heeft, ziet Cécile Blaimont (Di) nog een andere verklaring : “Er is ook het feit dat mensen kiezen voor een 'one trip shopping’. Zo vermijden ze een bezoek aan een tweede punt van mogelijke besmetting en zetten ze alles op een boodschappenlijstje: intieme hygiëne, deodorant, tandpasta, scheren, enzovoort”. Volgens Nadia Goessens, sales director BeLux bij Henkel Beauty Care, hebben de haarverzorgings-, douche- en huidverzorgingsproducten weer een meer klassieke curve aangenomen.

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit de september editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine