Sinds 1960 zetten de kwekers van Label Rouge, het keurmerk van hoevekippen, zich in voor duurzame en kwaliteitsvolle landbouwmethodes die voldoen aan de verwachtingen van de hedendaagse maatschappij, dankzij een streng lastenboek. “Onder toezicht van de overheid garanderen deze specificaties consumenten pluimvee afkomstig van vrije uitloop dat is gekweekt in een omgeving die de natuur en het dierenwelzijn beschermt”, vertelt Benoît Drouin, vicevoorzitter van Synalaf, het ‘Syndicat National des Labels Avicoles de France’.

Label Rouge werd opgericht in 1960 en staat bekend als een echte pijler van de Franse gastronomie, met een reputatie die tot ver buiten de landsgrenzen reikt, waaronder ook in België. Dit officiële kwaliteitslabel wordt toegekend aan een breed scala van producten, waaronder gevogelte, vlees, charcuterie, eieren en afgeleide producten, groenten en fruit, zuivelproducten, zeevruchten, enzovoort. In de pluimveesector voldoen niet minder dan 6.000 Franse producenten aan de eisen van dit Label Rouge-lastenboek. “Dit komt neer op 100 miljoen gecertificeerde stuks pluimvee per jaar, goed voor 20% van de volledige kippenconsumptie in heel Frankrijk. We verdelen ook voorgesneden gevogelteproducten en eieren”, legt Benoît Drouin, vicevoorzitter van Synalaf, de vereniging verantwoordelijk voor het verdedigen en promoten van Label Rouge voor pluimvee en eieren, ons uit. De specificaties hebben zowel betrekking op de soorten rassen die worden gekweekt, de leeftijd waarop ze worden geslacht en de kweekmethode. Een Label Rouge-kip met vrije uitloop leeft minimaal 81 dagen vooraleer ze wordt geslacht, wat twee keer zo lang is als een gewone kip. Deze kippen met vrije uitloop, krijgen verplicht voldoende ruimte. Zo mag het kippenhok bijvoorbeeld niet groter zijn dan 400 vierkante meter, met een maximale dichtheid van 11 kippen per vierkante meter (vergeleken met 20 tot 25 kippen per vierkante meter voor kippen die niet van dit label genieten). De Label Rouge-kippen krijgen een 100% plantaardig dieet op basis van granen. Label Rouge-kippen, die in elke regio van Frankrijk worden gekweekt, hebben allemaal één belangrijk aspect gemeen: hun superieure kwaliteit. “Of de kippen nu worden gefokt in de Auvergne, Bretagne of het zuidwesten van Frankrijk, ze moeten altijd voldoen aan deze strenge regels”, aldus Benoît Drouin. “Elke kip wordt zowel intern, door onze eigen organisatie, als extern en onafhankelijk, door de Franse overheid, geïnspecteerd.”

Duurzame kippenkweek met respect voor het milieu

Boeren die werken volgens het lastenboek van Label Rouge, zetten zich per definitie in voor duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. De Label Rouge-pluimveehouderij vindt plaats in uitgestrekte buitenrennen met gras, weilanden die beplant moeten zijn met bomen, struiken of hagen. “Het pluimvee heeft de hele dag en het hele jaar door toegang tot deze zones en kan er zijn natuurlijke gedrag ontwikkelen”, voegt Benoît Drouin toe. “Deze zones bevorderen de biodiversiteit, met name de aanwezigheid van kleine insecten, waar de kippen dol op zijn. Bovendien kan hun oppervlakte van ongeveer één hectare bijna 2,35 ton CO2 opslaan. Daarnaast moet de afstand tussen de boerderijen en de slachthuizen minder dan 100 km bedragen, wat de korte aanvoerketen bevordert. Pluimveehouders die voor Label Rouge-kippen met vrije uitloop kweken, installeren ook steeds meer apparatuur om de energieprestaties van hun kippenrennen te verbeteren. Betere isolatie en waterdichtheid van de gebouwen, watermeters, modernisering van de verwarmingsinstallaties om het propaangasverbruik te verminderen en het gebruik van automatische controles zijn allemaal oplossingen die bijdragen aan de bescherming van de planeet en die een bron van besparingen zijn. Wat diervoeding betreft, is er ook veel vooruitgang geboekt. Voor eenzelfde kilo graan stoten we nu minder stikstof en ook minder fosfor uit.”

Label Rouge
©

Label Rouge

Dierenwelzijn op de eerste plaats

Elke fase van de productieketens van Label Rouge staat in het teken van dierenwelzijn. Overdag lopen de kippen vrij rond in hun weide in de open lucht en rusten ze op een strooisellaag, die bovendien ook vaak geproduceerd wordt op de boerderij zelf. Er zijn kleine kiezels toegevoegd aan de uitloopzone zodat de kippen het graan dat ze eten kunnen pletten, wat beter is voor hun spiermaag. Bomen en struiken beschermen de kippen tegen de zon, de wind en zelfs roofvogels. In geval van ziekte geven de fokkers van Label Rouge de voorkeur aan natuurlijke behandelingen. “Medicijnen worden alleen als laatste redmiddel gebruikt”, vertelt Benoît Drouin. “Iedereen is zich bewust van de recente gevallen van vogelgriep, en de consequenties ervan op de pluimveesector. Met het Label Rouge-kweekmodel vermijden we deze risico’s veel meer dan vroeger. Omdat de kippen meer ruimte hebben om te bewegen, hebben ze ook minder fysiek contact met elkaar, wat besmettingen voorkomt.” Om ervoor te zorgen dat het dierenwelzijn wordt beschermd, hebben sommige Label Rouge-producenten er ook mee ingestemd om een webcam te installeren die de activiteit op de boerderij continu filmt, van zonsopgang tot zonsondergang. Consumenten kunnen dus op elk moment controleren hoe het pluimvee wordt gehouden, dit via de website www.pluimvee-eieren-labelrouge.be. Respect voor dierenwelzijn, aandacht voor een gezonde, plantaardige voeding en naleving van de strenge kwaliteitsnormen zoals vermeld in het uitgebreide lastenboek, zijn de garantie voor een smakelijke scharrelkip.

Communicatiecampagnes in België

De huidige communicatiecampagne van Label Rouge wordt medegefinancierd door de Europese Unie en loopt drie jaar lang in niet minder dan zes landen: Frankrijk, Duitsland, Zweden, Denemarken, Nederland en natuurlijk ook België. Label Rouge-kippen zijn aanwezig in veel warenhuisketens van ons land (Colruyt, Carrefour, Delhaize, Intermarché, enz.), en zullen de komende maanden in België ook verder gepromoot worden via verschillende initiatieven. “We ontwikkelen twee soorten acties in België”, vernemen we van Maxime Godart, communicatieverantwoordelijke voor Synalaf, de vereniging die verantwoordelijk is voor het verdedigen en promoten van Label Rouge voor pluimvee en eieren. Het gaat hier om B2B-acties, waaronder een mediacampagne en seminars, en B2C-acties, bestaande uit proeverijen in winkels en ook een wedstrijd. Interessant is ook dat Label Rouge een topambassadeur voor België heeft aangetrokken in de persoon van de gerenommeerde slager Hendrik Dierendonck. “Sinds ik in de winkel van mijn ouders werk, heb ik nooit niets anders gekend dan Label Rouge-pluimvee”, zegt hij. “Ik verkoop en werk al mijn hele leven met Label Rouge-kippen omwille van hun uitzonderlijke smaak, waar ikzelf trouwens ook van geniet.”

Contact:
Maxime Godart
Communicatieverantwoordelijke van Synalaf
+33 (0)1 82 73 06 99
m.godart@synalaf.com

Label Rouge pluimvee: een verantwoorde en duurzame aanpak zoals je nog nooit zag op onze website: www.pluimvee-eieren-labelrouge.be

Klik hier!