De Economische Inspectie heeft het voorbije jaar meer dan 9.600 klachten gekregen over aankopen bij buitenlandse webshops, ruim een vijfde meer dan het jaar voordien. Veel pakjes worden niet geleverd of voldoen niet.

Buitenlandse websites zijn allesbehalve een baken van betrouwbaarheid. Steeds meer mensen dienen een klacht over hun aankopen op buitenlandse e-commercewebsites in. Vorig jaar kreeg het Meldpunt van de Economische Inspectie 9.615 meldingen binnen. Het jaar voordien waren dat er 7.930. Ook dit jaar zal er wellicht een toename zijn: in het eerste kwartaal van 2020 waren er al 5.542 meldingen, blijkt uit cijfers die sp.a-Kamerlid Melissa Depraetere opvroeg bij minister van Economie Nathalie Muylle (CD&V).

"De cijfers stijgen jaar na jaar", zegt kamerlid Depraetere. "Ze zijn vermoedelijk ook een onderschatting. Het consumentenrecht wordt op die manier aangetast en de Belgische wetgever kan daar eigenlijk weinig aan doen, behalve controles uitvoeren en de mensen informeren. Daarom moeten er op Europees niveau stappen worden gezet." België heeft geen ‘ombudsman voor e-commerce. "Er zijn liefst 13 ombudsmannen in België als mensen een klacht hebben over een webshop, zoals de ombudsdiensten voor de post, de consument of de handel", zegt Sofie Geeroms, algemeen directeur van Becommerce in de krant De Tijd.