Hoewel Transport en Logistiek Vlaanderen vorige week nog kritiek uitte op het bezorgingssysteem van Belgische start-up Hytchers, is er volgens het bedrijf geen vuiltje aan de lucht. Volgens Jonas Douin, een van de medeoprichters van Hytchers, verloopt alles volgens het boekje.

Vorige week uitte de Vlaamse vereniging voor logistiek en transport zijn ongenoegen over de samenwerking tussen JBC en de nieuwe pakjesretourdienst Hytchers. Die laatste is een start-up die voor het retourneren van pakjes beroep doet op pendelende automobilisten. Concreet vervoeren en retourneren die laatsten retourpakjes die op hun pendelroute liggen, in ruil voor kredietpunten bij partners van JBC. Volgens Transport en Logistiek Vlaanderen, dat 1.500 Vlaamse transportfirma's vertegenwoordigt, voldoet de samenwerking van JBC en Hytchers niet aan de wettelijke voorwaarden. Jonas Douin, een van de medeoprichters van de Belgische start-up, begrijpt de kritiek niet: “We doen niet aan oneerlijke concurrentie omdat we een service aanbieden die overeenkomt met de marktprijs. We gaan niet onder de prijs zoals services als Uber dat bijvoorbeeld wel doen op de taximarkt. Bovendien betalen we de mensen correct. Onze service is gewoon anders dat wat er momenteel beschikbaar is op de markt van de bezorgingen.”

Over de beschuldigingen van mogelijke onwettelijke praktijk is de oprichter duidelijk: “Al voor de lancering van ons bedrijf hebben we de nodige informatie ingewonnen over de legaliteit van onze service. Wat we vooral erg spijtig vinden is dat er geen voorafgaande discussie is geweest met de Vlaamse vakbonden. Dat was wel het geval bij de Franstalige vakbonden”, vervolgt Jonas Douin.

Hij vertelt bovendien dat Hytchers beroep doet op “advocaten en experts uit de sector om een gestructureerd en officieel antwoord te kunnen geven op de brief van de Vlaamse logistieke vakbond zodra de vraag volledig onderzocht is.” Jonas Douin benadrukt ook dat de start-up op een duurzame manier van start is gegaan en ze niet de bedoeling heeft om te concurreren met traditionele bezorgdiensten. “We proberen ons zo goed mogelijk te integreren in de Belgische logistiek. Je kan ons model vergelijken met het carpoolsysteem, waarbij geprobeerd wordt om de mobiliteit groener te maken: wel Hytchers is een carpoolsysteem, maar dan voor pakjes.”