JBC slaat de handen in elkaar met de Belgische start-up Hytchers om pakjes te retourneren met de hulp van Belgische pendelaars. Op die manier wil het e-commerce ecologischer maken.

Hytchers is een Belgische start-up die pakjes levert en retourneert volgens het crowdsourcing’-principe. Via een app kunnen particulieren pakjes vervoeren en leveren die op hun pendelroute liggen. In ruil ontvangen ze punten die ze bij de partners van Hytchers kunnen inwisselen voor aankoopbonnen. Resultaat: er hoeft geen extra postbode of koerier ingeschakeld te worden om een pakje te retourneren, want de pendelaar legt sowieso zijn vaste route af. Minder bestelbusjes, dat betekent minder (vracht)verkeer en minder CO2-uitstoot. De keuze voor een Belgische partner is niet toevallig, besluit men bij JBC. “We zijn zelf een op-en-top Belgisch familiebedrijf, daarom proberen we altijd lokale spelers te ondersteunen. Dat Hytchers een lokale start-up is, was een extra troef om samen te werken” zegt Bart Claes, de CEO van JBC. 

Concreet werkt het als volgt: heb je via de JBC-webshop een kledingstuk gekocht dat niet past, dan kan je kiezen om het pak binnen te brengen in een van de JBC-winkels, of het pakketje te retourneren via Hytchers. Je moet de retour aankondigen op het Hytchers platform, het label op de doos te plakken en het afgeven in één van de 110 centrale inzamelpunten. Vervolgens vindt jouw pakje een pendelaar via het deelsysteem. Deze automobilist heeft zijn bestemming aangegeven in de Hytchers-app, waarna hij of zij het voorstel krijgt om bepaalde pakjes te leveren in een inzamelpunt dichter bij de bestemming van het pakje. De JBC-klant geniet intussen van een waterdichte tracking voor zijn pakje. Hij of zij kan op een kaart de vooruitgang van de retour opvolgen, tot en met de vergoeding.