Black Lives Matter, de wereldwijde protestbeweging tegen racisme, heeft steeds meer impact, ook op economisch vlak. Onder meer Nestlé stelt zich vragen over het logo van Uncle Ben's.

Black Lives Matter beroert de voedingsindustrie, in die mate dat het logo van Uncle Ben's, dat al jaren op de verpakking van het merk staat, wel eens uit het winkelbeeld zou kunnen verdwijnen. Dat gebeurde al met het logo van het Amerikaanse siroopmerk Aunt Jemima, waarop een lachende zwarte vrouw te zien is. Als gevolg van #BLM heeft PespiCo, eigenaar van het merk, beslist om de beeltenis voortaan achterwege te laten "omdat het inspeelt op raciale stereotypen". Verantwoordelijken van het merk hebben bekend gemaakt 5 miljoen dollar uit te trekken voor initiatieven die de Afro-Amerikaanse minderheid ten goede komen, terwijl moederhuis PepsiCo over de komende 5 jaar een bedrag van 400 miljoen dollar geeft voor de ondersteuning van zwarte gemeenschappen en de vertegenwoordiging van zwarten in de samenleving. 

Door die beslissing om de beeltenis van Aunt Jemima te verwijderen, slaan ook andere bedrijven mea culpa over afbeeldingen die op hun verpakkingen te zien zijn. Mars, eigenaar van Uncle Ben's, stuurde een persbericht uit waarin het meldt dat het tijd is om het merk te laten evolueren, inclusief zijn visuele identiteit. Over het verdwijnen van de afbeelding, die refereert naar de tijd van de katoenplantages, waar zwarten uitgebuit werden, wat aanleiding gaf tot de Amerikaanse burgeroorlog, spreekt het bedrijf zich niet uit. Veel bedrijven, ook in de voedingsindustrie, hebben zich achter de beweging geschaard en lieten weten dat ze inspanningen zullen doen om minderheden meer plaats te geven in hun aanwervingsbeleid. Tegelijk zijn er ook mensen die de stellingnames van de voedingsbedrijven "hypocriet" en "opportunistisch" vinden. Verwijzend naar 'greenwashing', waarbij bedrijven zichzelf verkoop als milieuvriendelijk terwijl ze het niet zijn, wordt er gesproken over 'BLM-washing'.