Slechts de helft van de Vlaamse kmo’s verkoopt op het internet. Dat is evenveel als vorig jaar, toen er nog een duidelijke stijging kon waargenomen worden. De grootste drempel blijft het gebrek aan tijd en kennis. Zij die wel online verkopen, doen dat vooral via een eigen website of eigen webshop. Hun bezoekers trekken ze vooral aan via de sociale media. Dat blijkt uit een recente UNIZO-bevraging naar de e-commerce-activiteiten van zelfstandige handelaars.
De online aanwezigheid van de retail-kmo’s is groot (negen op de tien), vooral via een eigen website of via sociale media, maar slechts 50% verkoopt effectief online. Van die andere helft overweegt slechts 20% binnen het jaar te starten met e-commerce. Naast het gebrek aan tijd en kennis (42%), is de belangrijkste rem een aanbod dat niet geschikt is voor online-verkoop (28%), de te hoge kostprijs (27%) en de te sterke prijsconcurrentie (22%).
Van de 50% van de handelaars die wél online verkoopt, is de meest gebruikte kanaal de eigen website (en de betaling per overschrijving). “Maar liefst 74% van hen doet dat, een opmerkelijke stijging tegenover vorig jaar”, aldus Mien Gillis van Unizo Retail. Op de tweede plaats komt de eigen webshop (68%). Slechts 29% doet een beroep op een marktplaats en amper 14% op webwinkels in sociale media, zoals Facebook Store (meerdere antwoorden waren mogelijk).
Om hun bezoekers aan te trekken, daarentegen, worden de social media wel intensief ingezet. Acht op de tien doet dat. E-mailcampagnes volgen met 53% en Facebook Adds met 44%. Google Adwords wordt door slechts 30% gebruikt. Dat is minder dan papieren advertenties en flyers (33%).
Online en offline niet gekoppeld
Uit de peiling blijkt nog dat 85% van de online verkopers verkoopt dezelfde producten online en offline verkoopt. De koppeling tussen online en offline verkoopprocessen is niettemin gering is: slechts 28% van de verkopers heeft hun online verkoopkanaal gekoppeld aan hun voorraadbeheer en fysieke kassa. “Bij 72% is er geen koppeling. Hier is veel ruimte voor verbetering door slimme digitalisering”, zegt Gillis.
Belang in omzet is beperkt
60% van de online verkopers heeft minder dan 10 online bestellingen per maand. 27% heeft tussen 11-50 online verkopen per maand en 14% meer dan 50. Het aandeel van e-commerce in het totale omzetcijfer bedraagt voor de grootste groep van de online verkopers (52%) dan ook slechts tussen 1 en 10%. Opvallend is dat 30% van de online verkopers aangeeft dat e-commerce voorlopig enkel een kost vertegenwoordigt, nog geen opbrengst.
Toch beseft het grootste deel van de online verkopers het belang van e-commerce en geeft 84% dan ook aan dat ze hun on- en offline verkoopkanaal verder willen combineren in het komende jaar. Slechts 6% wil de e-commerce activiteiten afbouwen.
Helft verkoop in buitenland
Iets minder dan de helft van de online verkopers verkoopt ook aan buitenlandse consumenten (45%), 55% verkoopt enkel aan klanten in België. Op de vraag waar de buitenlandse consumenten voornamelijk gevestigd zijn, antwoordt 93% in Nederland, 29% in Frankrijk, 25% in Duitsland, 19% in andere EU landen dan de buurlanden, en 17% buiten Europa. Dat laatste betekent een sterke stijging ten opzichte van vorig jaar, toen dat percentage nog maar 1% was.
De enquête van Unizo werd gehouden naar aanleiding van de vierde editie van E-Commerce Xpo, die vandaag en morgen doorgaat in Kortrijk. 130 exposanten reiken er oplossingen en technologieën aan voor een betere online verkoop. De beurs is een initiatief van Kortrijk Xpo en Unizo.